Detta är en tråd som flyttats över från vårt gamla forum. Funkar utmärkt att fortsätta diskussionen här.
Alltid aktuell tråd...
Någon som går och skissar på något skojsigt för kommande säsong?
Hampe
Nä, och det är verkligen liten chans att klara av denna körningen.
Räknar man strikt på Lindesnes fyr till Nordkappshallen så är det en BB 2500K, men att köra på det viset uppfyller inte IBAs regler.
Som jag har planerat det hela så är det startkvitto från Best Spangereid, ut till Lindesnes fyr för ett kvitto, och sedan tillbaka förbi Spangereid till YX i Vigeland för nytt kvitto och sedan verkligen iväg.
På så vis har man två startkvitton att spela med.
YX Vigeland -> Shell Honningsvåg är en BB 1500, och det ligger kanske lite närmare det realistiska. Typ...
Sedan får man i efterhand plocka isär både spotspår och GPS-filen för att se om det är rimligt och realistiskt att göra en officiell körning av det, där man kanske accepterar tankning dagen innan och tar fyren som starttid, accepterar Honningsvåg som obligatoriskt tankstopp och därefter Nordkappshallen som klockstopp.
Jag tror ärligt talat inte det, Norge är inget bra land att köra långt i - Norrmännen själva styr ju ut ur Norge och kör via Sverige för att nå in i Nordnorge. Finns flera anledningar till det...
Men, det är kittlande! Jag är villig att pröva, men det skulle förvåna mig om det går att köra som en ordinär Bun Burner -körning. Det lär väl stanna med ytterligare en SS 1000...
Hampe
Alltid aktuell tråd...
Någon som går och skissar på något skojsigt för kommande säsong?
Hampe
Frazze said:
2015 blev av olika skäl ett mellanår med en RTE och en avbruten specialkörning + Enköpingsträffen. Således nya friska tag 2016. Inga planer än men väl lite idéer att fundera över.
16/4 RTE Mandys Diner och varför inte RTE i Polen helgen efter. Skulle eventuellt kunna knytas ihop med en liten Europa-tur. Allt förstås förutsatt tjänligt väglag.
Scandinavian Rally 17-19/6 är nästan bestämt.
RTE Oskarshamn 9/7 var mycket trevligt förra året.
RTE Innsbruck 20/8 borde vara efter Mälaren Runt så varför inte fortsätta dit?
3/9 RTE Hallstaberget.
SS1000 med 125:an
BB2500k med målgång i Enköping Mälaren Runt-helgen.
Finns lite fler diffusa tankar som jag kanske får återkomma till.
16/4 RTE Mandys Diner och varför inte RTE i Polen helgen efter. Skulle eventuellt kunna knytas ihop med en liten Europa-tur. Allt förstås förutsatt tjänligt väglag.
Scandinavian Rally 17-19/6 är nästan bestämt.
RTE Oskarshamn 9/7 var mycket trevligt förra året.
RTE Innsbruck 20/8 borde vara efter Mälaren Runt så varför inte fortsätta dit?
3/9 RTE Hallstaberget.
SS1000 med 125:an
BB2500k med målgång i Enköping Mälaren Runt-helgen.
Finns lite fler diffusa tankar som jag kanske får återkomma till.
Duvskog said:
Planerar med 3 rallyn, och gärna IBA DEs specialkörning. Kanske
något extra
om livet medger.
Ha skoj!
något extra
om livet medger.
Ha skoj!
Jörgen said:
I år har jag faktiskt inte planerat så mycket men räknar med att äntligen göra en SS2000. Annars är bara Scandinavian Rally helt klart. Och RTE i Oskarshamn förståss. Kanske också någon RTE i Europa. Och FIM-rallyt. Och Mälaren Runt. Och ...
Det blir ju en del även om man inte planerar så mycket.
Jörgen
Det blir ju en del även om man inte planerar så mycket.
Jörgen
Moose said:
Nu börjar planeringen att få lite styrsel. Lite kurser under våren o RTE vid de tre tillfällen som är planerade.
Två lite längre IBA körningar en SS2000 o även ett försök med NG 72. Planering av resa o semester samt anhållan om " grönt kort " hos familjen. Allt brukar lösa sig, men lite pussel är alltid spännande. Ja det finns mycket att se fram emot. Några frågor kommer jag säkert att ställa här på forumet. Till dess Kör säkert o njut.
Två lite längre IBA körningar en SS2000 o även ett försök med NG 72. Planering av resa o semester samt anhållan om " grönt kort " hos familjen. Allt brukar lösa sig, men lite pussel är alltid spännande. Ja det finns mycket att se fram emot. Några frågor kommer jag säkert att ställa här på forumet. Till dess Kör säkert o njut.
Hampe said:
Kul att läsa vad ni har på G.
Jag har som vanligt tagit på mig för mycket.
Projektet att nå Mileeater Silver baserat på en körning per månad under ett helt år går i mål under Mars månad - då har jag kört IBA-körningar varje månad.
Vägen dit kommer att gå via:
Feb: NO-Primustreff!
Att få skotta snö och sätta tält uppe på Fjorda, Bjoneroa efter avslutad Ironbuttkörning är en gammal dröm.
Passar bra att ta en liten omväg förbi Röros denna gång när Krystallrallyt för en gångs skull ligger på samma helg...
Mars: 4 Season start?
Kanske blir min avslutande 12-månaderskörning en start på en 4-season? Isf kör jag på vårdagjämningen 20 mars - helgen innan påsk. Vi får se hur det blir.
April: RTE Mandys Diner!
Aprilkörning är given. Blir det en IBA-runda?
Maj: Står faktiskt öppen ännu.
Vi får se om jag är körsugen
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Arrangör. Körning i Juni? Vi får se.
Juli: RTE Oskarshamn!
Givet!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Unfinshed business, även om jag aldrig startat körningen.
Sugen, men det känns som denna aktivitet har den största chansen att bli struken.
Aug: SF-Naruska Tour!
Yes! Årets höjdpunkt! Får inte missas.
5 dygns offroadäventyr med finska BR-Bikers
http://www.brbikers.com/700-2/tour-in-english/
Liten trailer här, men den gruppen jag kommer att köra lär hålla högre tempo. *Jonkkofärdledare*
DR Big I? DR Big II? Supertenere? K1100 Superenduro...?
Vi får se...
Sept: EU-European Tour!
Nej för tusan! Detta är ju årets höjdpunkt.
5 dygns asfaltsäventyr i ett Europa som håller på att få sin karta alldeles omritad. Det får man ju inte missa. Heller...
Här någonstans börjat det kännas att jag bockat för alldeles för mycket i år. Också...
Tror vi hoppar oktober och sådär framåt. Det finns fler saker att köra då med, men den dagen den sorgen. Först landa det som är planerat och klart.
...å dessutom får man inte plats med mer i signaturen nedan.
Hampe
Jag har som vanligt tagit på mig för mycket.
Projektet att nå Mileeater Silver baserat på en körning per månad under ett helt år går i mål under Mars månad - då har jag kört IBA-körningar varje månad.
Vägen dit kommer att gå via:
Feb: NO-Primustreff!
Att få skotta snö och sätta tält uppe på Fjorda, Bjoneroa efter avslutad Ironbuttkörning är en gammal dröm.
Passar bra att ta en liten omväg förbi Röros denna gång när Krystallrallyt för en gångs skull ligger på samma helg...
Mars: 4 Season start?
Kanske blir min avslutande 12-månaderskörning en start på en 4-season? Isf kör jag på vårdagjämningen 20 mars - helgen innan påsk. Vi får se hur det blir.
April: RTE Mandys Diner!
Aprilkörning är given. Blir det en IBA-runda?
Maj: Står faktiskt öppen ännu.
Vi får se om jag är körsugen
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Arrangör. Körning i Juni? Vi får se.
Juli: RTE Oskarshamn!
Givet!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Unfinshed business, även om jag aldrig startat körningen.
Sugen, men det känns som denna aktivitet har den största chansen att bli struken.
Aug: SF-Naruska Tour!
Yes! Årets höjdpunkt! Får inte missas.
5 dygns offroadäventyr med finska BR-Bikers
http://www.brbikers.com/700-2/tour-in-english/
Liten trailer här, men den gruppen jag kommer att köra lär hålla högre tempo. *Jonkkofärdledare*
DR Big I? DR Big II? Supertenere? K1100 Superenduro...?
Vi får se...
Sept: EU-European Tour!
Nej för tusan! Detta är ju årets höjdpunkt.
5 dygns asfaltsäventyr i ett Europa som håller på att få sin karta alldeles omritad. Det får man ju inte missa. Heller...
Här någonstans börjat det kännas att jag bockat för alldeles för mycket i år. Också...
Tror vi hoppar oktober och sådär framåt. Det finns fler saker att köra då med, men den dagen den sorgen. Först landa det som är planerat och klart.
...å dessutom får man inte plats med mer i signaturen nedan.
Hampe
Moose said:
Ja du Hampe inte lider du brist på upplevelser under året.
Håller tummarna för att allt går i lås. Du ger inspiration
inför årets körningar. Min SS2000 blir av första helgen i
Maj sedan finns det olika alternativ som är i sin linda.
Hampe kan du förtydliga "NO-Nordkapp the hard way"? Start
o vilken väg efter det?
Jörgen tack för tipset om GN72 ser väldigt intressant ut
skall läsa på lite mer om deras resa.Är du själv
intresserad av resan? Tanken finns om en IBA varje månad,
var jag nu fick den ifrån? Ja nu åter till planeringen av
SS2000. Kör vackert o njut.
Håller tummarna för att allt går i lås. Du ger inspiration
inför årets körningar. Min SS2000 blir av första helgen i
Maj sedan finns det olika alternativ som är i sin linda.
Hampe kan du förtydliga "NO-Nordkapp the hard way"? Start
o vilken väg efter det?
Jörgen tack för tipset om GN72 ser väldigt intressant ut
skall läsa på lite mer om deras resa.Är du själv
intresserad av resan? Tanken finns om en IBA varje månad,
var jag nu fick den ifrån? Ja nu åter till planeringen av
SS2000. Kör vackert o njut.
Hampe said:
"Nordkapp The Hard Way" är en vit val som måste skalperas.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13312& KW=the+hard+way
Klassisk Norsk distans: Södra spetsen / Fyren Lindesnes till Nordkapp. I denna upplagan på 36 timmar, bara längs Norska vägar...
Ingen fastställd körning ännu, så det gäller att ha bensinkvitto i bägge ändar.
Svårt? Säkert!
Omöjligt? Kanske.
Men det vet man inte förrän man prövat!
Hampe
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13312& KW=the+hard+way
Klassisk Norsk distans: Södra spetsen / Fyren Lindesnes till Nordkapp. I denna upplagan på 36 timmar, bara längs Norska vägar...
Ingen fastställd körning ännu, så det gäller att ha bensinkvitto i bägge ändar.
Svårt? Säkert!
Omöjligt? Kanske.
Men det vet man inte förrän man prövat!
Hampe
Jörgen said:
GN72 lär nog få vänta ett tag. Det är rätt så lång framkörning om man säger...
Närmast är RTE Mandys Diner i april, oklart om det blir någon SS1000 i samband med detta.
Annars har det gått framåt med vår SS2000. Vi ska starta i Oskarshamn tidigt lördag 2016-05-14 om det inte händer något oförutsett. ToR Füssen. Det blir jag och en IBA-kompis som kör som ett team. Nattlogi är bokat och klart. Jag lägger in en SPOT-länk när det är dags.
Jörgen
Närmast är RTE Mandys Diner i april, oklart om det blir någon SS1000 i samband med detta.
Annars har det gått framåt med vår SS2000. Vi ska starta i Oskarshamn tidigt lördag 2016-05-14 om det inte händer något oförutsett. ToR Füssen. Det blir jag och en IBA-kompis som kör som ett team. Nattlogi är bokat och klart. Jag lägger in en SPOT-länk när det är dags.
Jörgen
Jörgen said:
"Nordkapp - The Hard Way" verkar svårt om man verkligen ska besöka både fyren i Lindesnes och Nordkapp.
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?
Jörgen
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?
Jörgen
Moose said:
Kul att eran SS2000 blir av . GN72 får nog vänta, men ett
besök på RTE Mandys Diner lär det bli. Kör vettigt o njut.
besök på RTE Mandys Diner lär det bli. Kör vettigt o njut.
Hampe said:
Jörgen said:
"Nordkapp - The Hard Way" verkar svårt om man verkligen ska besöka både fyren i Lindesnes och Nordkapp.
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?
Jörgen
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?
Jörgen
Räknar man strikt på Lindesnes fyr till Nordkappshallen så är det en BB 2500K, men att köra på det viset uppfyller inte IBAs regler.
Som jag har planerat det hela så är det startkvitto från Best Spangereid, ut till Lindesnes fyr för ett kvitto, och sedan tillbaka förbi Spangereid till YX i Vigeland för nytt kvitto och sedan verkligen iväg.
På så vis har man två startkvitton att spela med.
YX Vigeland -> Shell Honningsvåg är en BB 1500, och det ligger kanske lite närmare det realistiska. Typ...
Sedan får man i efterhand plocka isär både spotspår och GPS-filen för att se om det är rimligt och realistiskt att göra en officiell körning av det, där man kanske accepterar tankning dagen innan och tar fyren som starttid, accepterar Honningsvåg som obligatoriskt tankstopp och därefter Nordkappshallen som klockstopp.
Jag tror ärligt talat inte det, Norge är inget bra land att köra långt i - Norrmännen själva styr ju ut ur Norge och kör via Sverige för att nå in i Nordnorge. Finns flera anledningar till det...
Men, det är kittlande! Jag är villig att pröva, men det skulle förvåna mig om det går att köra som en ordinär Bun Burner -körning. Det lär väl stanna med ytterligare en SS 1000...
Hampe