Åter tid att summera året som gått. Själv hade jag väl inte tänkt på så mycket mer än att fortsätta med den gamla DS:en och försöka ta den runt en SS 1000, dock fick jag ett erbjudande jag inte kunde motstå som de säger i gangsterfilmer.
Min gode vän Urban från Gränna har börjat ta det här med IB-körningar riktigt seriöst och hade redan förra året en ide om att köra runt Östersjön, en form av specialkörning som våra finska vänner har hittat på. Jag tog väl inte så allvarligt på det där men det var det andra som gjorde då var det ju bara att hänga på.
Mycket speciella regler kring det här projektet och allt på finska. I korta drag gäller: Runt havet åt vilket håll som, färja mellan Helsingfors och Tallin då klockan pausas samt obligatoriska kvitton från Stora bällt och Öresundsbron. Minst 1000 mils per dag, övermil räknas inte, avslutning på en dag och start på nästa vid samma mack samt minst 24 tim mellan varje startkvitto.
Det blir lite att hålla reda på det där särskilt med tanke på att en färjetid måste passas och att klockan hoppar lite fram och tillbaka mellan Sverige och Balltikum. Det föll på min lott att hålla reda på de här detaljerna, Urban lade upp själva vägsträckningen samt bokade färja och övernattningar.
Vi har båda i stort sett samma jobb, driver småföretag i entreprenadmaskinsbranchen och förstår varandra därför mycket väl särskilt då det gäller tidsplanering. En minutsiöst utarbetad plan som inte hade stått Stickan i Jönsonliganfilmerna efter kullkastas obenhörligen av något ovälkommet telefonsamtal, så när vi båda skulle ha tid samtidigt var en av de största stötestenarna för resan.
Efter några uppskjutna startförsök kom vi så småningom iväg den 25:e juli klockan 3 på morgonen, jag från Påskalavik, han från Gränna.
På grund av förväntade komplikationer på det östeuropeiska vägnätet valde vi att köra medsols då vi borde ha lättare att pricka färjan över finska viken. Det skulle visa sig vara ett för oss ovanligt väl genomtänkt beslut. Vi sammanstrålade som vanligt vid macken i Stavsjö strax norr om Norrköping. Inga konstigheter på vägen upp till Haparanda och plötsligt var vi i Finland på väg söderut. Urban hade bokat en stuga på en camping i närheten av Jyväskylä, dock ett stort problem på vägen.
(för att se bilderna i full storlek behöver du vara inloggad)
Vi kom ifatt en rejäl bredtransport som det svärmade av följebilar runtomkring. Är själv inblandad i sådantdär emellanåt och hade vi hört på deras internradio när vi klämde oss förbi hade vi nog lärt oss många nya finska svordomar, jag tror det språket har en bred flora av kraftuttryck. Till saken hör att vi kort efter omkörningen kom till ett vägbyte och var tvugna att ta ett kvitto där, bredtransporten skulle samma väg så vi fick nytta av den 2 gånger.
Dagens avslutningskvitto stämplades 23,38 finsk tid, sedan hade vi bara någon kilometer till stugan vi hyrt, så långt allt väl.
Min gode vän Urban från Gränna har börjat ta det här med IB-körningar riktigt seriöst och hade redan förra året en ide om att köra runt Östersjön, en form av specialkörning som våra finska vänner har hittat på. Jag tog väl inte så allvarligt på det där men det var det andra som gjorde då var det ju bara att hänga på.
Mycket speciella regler kring det här projektet och allt på finska. I korta drag gäller: Runt havet åt vilket håll som, färja mellan Helsingfors och Tallin då klockan pausas samt obligatoriska kvitton från Stora bällt och Öresundsbron. Minst 1000 mils per dag, övermil räknas inte, avslutning på en dag och start på nästa vid samma mack samt minst 24 tim mellan varje startkvitto.
Det blir lite att hålla reda på det där särskilt med tanke på att en färjetid måste passas och att klockan hoppar lite fram och tillbaka mellan Sverige och Balltikum. Det föll på min lott att hålla reda på de här detaljerna, Urban lade upp själva vägsträckningen samt bokade färja och övernattningar.
Vi har båda i stort sett samma jobb, driver småföretag i entreprenadmaskinsbranchen och förstår varandra därför mycket väl särskilt då det gäller tidsplanering. En minutsiöst utarbetad plan som inte hade stått Stickan i Jönsonliganfilmerna efter kullkastas obenhörligen av något ovälkommet telefonsamtal, så när vi båda skulle ha tid samtidigt var en av de största stötestenarna för resan.
Efter några uppskjutna startförsök kom vi så småningom iväg den 25:e juli klockan 3 på morgonen, jag från Påskalavik, han från Gränna.
På grund av förväntade komplikationer på det östeuropeiska vägnätet valde vi att köra medsols då vi borde ha lättare att pricka färjan över finska viken. Det skulle visa sig vara ett för oss ovanligt väl genomtänkt beslut. Vi sammanstrålade som vanligt vid macken i Stavsjö strax norr om Norrköping. Inga konstigheter på vägen upp till Haparanda och plötsligt var vi i Finland på väg söderut. Urban hade bokat en stuga på en camping i närheten av Jyväskylä, dock ett stort problem på vägen.
(för att se bilderna i full storlek behöver du vara inloggad)
Vi kom ifatt en rejäl bredtransport som det svärmade av följebilar runtomkring. Är själv inblandad i sådantdär emellanåt och hade vi hört på deras internradio när vi klämde oss förbi hade vi nog lärt oss många nya finska svordomar, jag tror det språket har en bred flora av kraftuttryck. Till saken hör att vi kort efter omkörningen kom till ett vägbyte och var tvugna att ta ett kvitto där, bredtransporten skulle samma väg så vi fick nytta av den 2 gånger.
Dagens avslutningskvitto stämplades 23,38 finsk tid, sedan hade vi bara någon kilometer till stugan vi hyrt, så långt allt väl.
Last edited: