Danmark: Stenkastning från motorvägsbroar

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
Tyvärr sprider sig vansinnet att kasta sten på bilar från motorvägsbroar i skydd av mörkret.
Vi har alla läst om det som hände på Fyn för någon månad sedan - men nu fortsätter det även på Jylland:

http://www.bt.dk/krimi/saa-skete-det-igen-tre-biler-ramt-af-store-marksten-kastet-fra-motorvejsbro

Detta skedde alltså natten till idag, och det är stora chanser att copy-cats hakar på och utvecklar temat - även i Sverige.

Det som är extra obehagligt med nattens händelser är att det skedde utanför allmän bebyggelse.
Jag brukar hålla ett getöga på viadukterna när jag passerar exempelvis Malmö, där man haft liknande problem i vart fall på inre ringleden, eller andra tätbebyggda områden - men just detta inträffade i det närmaste ute på landsbygden, västra Jylland i närheten av Esbjerg. Weird.

Nästan omöjligt att skydda sig mot, men nu har jag sagt det i vart fall.
"Let's be careful out there"




Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Lugnt ett tag, men nu har det varit en ny incident:


http://www.gp.se/nyheter/världen/ny-tung-sten-släppt-på-motorväg-i-danmark-1.4621768


40 kilo!
Krävs en del engagemang att leta reda på, baxa fram, lyfta upp och välta en sådan sten över ett räcke om 1,50 eller så.

Undrar vad det är som driver folk till sådant. Livsleda?
Well, varför blanda in oss andra? Dom skall få sina kickar och orka leva vidare på vår bekostnad?
Jag får inte ihop det.

"En olycka kommer sällan ensam" heter det ju, och tyvärr brukar en sådan här historia dra med sig andra att pröva.
"Som en kul grej", kan tänka.

Hur kan man som motorcyklist värja sig?
Tja, spana broar gör man ju automatiskt sedan laserpistolen blev allmängods, men i mörker?

Det enda tipset jag kan komma med är att regelmässigt byta körfält just innan passage av en viadukt.
"Dodging bullets" typ.

Hittade en bra grafik i vintras, men hoppades att den inte skulle behövas:





Här är den, tyvärr. Observera att den beskriver läget per December 2016.
Även denna senaste sten släpptes i närheten av Odense.