Förtydligande av vittneskrav för godkänd körning

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
VIKTIGT: Ingen förändring i vittnesproceduren för IBA Sveriges del under 2017!

På grund av att information spiller över från andra länders hantering av start- och målvittne för Ironbuttkörningar så följer här ett förtydligande:


Kravet på startvittne som kan intyga att man ger sig av på MC, och målvittne som säger att man anländer på MC är ett gammalt ursprungskrav som alltid funnits med under den tid som Ironbutt Association har certifierat SaddleSore- och BunBurnerkörningar.

Det är ett ibland illa omtyckt krav eftersom det komplicerar saker och ting.
Det är inte alla oförberedda bensinstationstjejer som är redo att lämna ut kontaktuppgifter till en random guy med snor ur näsan klockan 02:00 på natten.
...och att försöka förklara varför man behöver en underskrift gör inte alltid saken bättre.

Värre kan det vara utomlands, med språk- och kulturbarriärer. Tyskland till exempel håller den personliga integriteten högt, och att skriva under något betyder verkligen något där. Inget man gärna gör utan att först ha konsulterat sin Rechtsanwalt, eller åtminstone sin Steuerberater. :D
Det är absolut ingen slump att Google fick ett fett körförbud på sin kamerabil i just Tyskland.
"Fotografera våra gator och hemadresser? Überhaupt nichts!"

Skall man köra kvalificerad körning krävs dessutom 2 vittnen, och jag vågar säga att detta med vittneskravet är ett större problem på andra håll än i Sverige.

Men, vittneskravet har stötts och blötts ungefär lika länge som det funnits.
Kan GPS-spår ersätta kvitton? Kan Spotwalla ersätta GPS-spår? Kan fotografier ersätta vittnen?
Allt detta är diskussioner som förts över åren, men inför 2017 har saker och ting börjat röra på sig.

På prov utvärderas en alternativ metod i vissa länder och under vissa förhållanden:
Fotografering av kvitto och vägmätare i samma bild!
Men, använder man denna metod för att dokumentera sin start, så skall den också bibehållas genom hela körningen; varje tankkvitto skall i så fall fortsatt dokumenteras på detta vis, inklusive målkvitto.

Metoden används på prov för utvärdering i USA, och är där begränsad till Premium Members.

IBA Tyskland bestämde i vintras att man kör båda metoderna parallellt, och även IBA Finland öppnade upp för denna alternativa metod att dokumentera körningar under våren.

IBA Sverige håller kvar vid det gamla systemet under 2017,

VIKTIGT: Ingen förändring i vittnesproceduren för IBA Sveriges del under 2017!


men följer utfallet av de andra delföreningarnas försök.



Det finns fördelar med fotomodellen :eek: helt klart.
Med en molnlösning länkad till sin kamera är man närmast immun mot borttappade kvitton under resans gång, och slipper tjafsa med folk när man kanske inte riktigt är ett charmtroll längre.

Men, det finns svårigheter också. Att få till en bra bild i mörker, blåst och regn är inte helt enkelt, och har man åkt iväg med sin vardagstelefon i solsken, så kanske det inte funkar så bra att hala fram samma telefon i ösregn 10 timmar senare...?

Vi är några stycken som redan prövar systemet i Sverige, och det går åt många knapptryck innan man har en hållbar bild.


Bilden plåtad mot GPSen under just denna resan för att det var enklast. Motorcykelns vanliga vägmätare räcker

Framför allt gäller det att ta sig tid att nnooggggrraanntt kolla bilden så att den verkligen innehåller all nödvändig data - läsligt.

Men, som sagt;

VIKTIGT: Ingen förändring i vittnesproceduren för IBA Sveriges del under 2017!

Under hösten utvärderar vi, och under vinter tar vi beslut hur vi gör inför 2018-års säsong.
Använd gärna denna tråden för diskussion i ämnet.
 

Remington

Active Member
#2
På prov utvärderas en alternativ metod i vissa länder och under vissa förhållanden:
Fotografering av kvitto och vägmätare i samma bild!
Men, använder man denna metod för att dokumentera sin start, så skall den också bibehållas genom hela körningen; varje tankkvitto skall i så fall fortsatt dokumenteras på detta vis, inklusive målkvitto.
Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget.
Varför skulle man behöva bibehålla ”fotobevismetoden” genom hela körningen?
Grejen med fotobevis är väl att man skall kunna använda det som ett alternativ till vittnesunderskrifter vid start och mål - i övrigt är ju allting som vanligt, eller…?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Det finns mer som döljer sig här.

Ett önskemål är att kunna streamlajna hela certifieringsprocessen med en enhetlig elektronisk hantering som förenklar för både förare och föreningen.
Då passar kvitton i olika format dåligt in.

Men, absolut inget är avgjort ännu - det är därför vi bjuder in till diskussion för att plocka upp medlemmarnas åsikter.

Tittar vi omkring oss så innebär Tysklands försök att man behöver hålla sig till en av metoderna under hela körningen - man kan inte hoppa mellan båda.
http://www.ibagermany.de/einfuehrung/genereller-ablauf/

Vidare så är möjligheten där nere att använda sig av "fotomodellen" begränsad till enklare körningar.
Kvalificerade- och specialkörningar kräver fortfarande vittnen på normalt vis.

Vi får se vart det leder.
 
#4
Hej på er,

Nu är det snart en och en halv säsong senare, vad har hänt i denna fråga?

Jag har i år själv låtit bli att göra en BB1500 där jag har svårt att säkerställa start- och stoppvittnen ...

Ha det bra,
Anders
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#5
Hej på er,

Nu är det snart en och en halv säsong senare, vad har hänt i denna fråga?

Jag har i år själv låtit bli att göra en BB1500 där jag har svårt att säkerställa start- och stoppvittnen ...

Ha det bra,
Anders
Min favorit är att försöka hitta en mack som är öppen 24h. Att be om en signatur och en stationsstämpel är betydligt mindre skrämmande för motparten än att få privata numret osv.

Jag har provat på tyskarnas och amerikanarnas sätt att fota kvitto och mätarställning. Funkar bra.

Mvh

Daniel
 
#6
Det är ett ibland illa omtyckt krav eftersom det komplicerar saker och ting.
Det är inte alla oförberedda bensinstationstjejer som är redo att lämna ut kontaktuppgifter till en random guy med snor ur näsan klockan 02:00 på natten.
...och att försöka förklara varför man behöver en underskrift gör inte alltid saken bättre.

Värre kan det vara utomlands, med språk- och kulturbarriärer. Tyskland till exempel håller den personliga integriteten högt, och att skriva under något betyder verkligen något där. Inget man gärna gör utan att först ha konsulterat sin Rechtsanwalt, eller åtminstone sin Steuerberater. :D
Det är absolut ingen slump att Google fick ett fett körförbud på sin kamerabil i just Tyskland.
"Fotografera våra gator och hemadresser? Überhaupt nichts!"
VIKTIGT: Ingen förändring i vittnesproceduren för IBA Sveriges del under 2017!

Under hösten utvärderar vi, och under vinter tar vi beslut hur vi gör inför 2018-års säsong.
Använd gärna denna tråden för diskussion i ämnet.
Ställde några frågor till certifieringskoordinatorn hos IBA Finland om hur fotobevismetoden har fungerat i grannlandet (de införde metoden i april 2017).
Svaren jag fick var att inte en enda körning ha blivit underkänt pga. foton och att ca. 50% av deras körningar är redovisade m.h.a. fotobevis istället för vittnesunderskrifter (speciellt flitigt används metoden vid utlandskörningar).
Utfallet av regeländringen hos IBA Finland kan väl således betraktas som rätt så lyckad.
Kan tänkas att en likartad regeländring även här i Sverige skulle kunna sänka tröskeln för många att ge sig ut på vägarna.

Signatur: "en som saknar övertalningsförmågan" :oops: