Jasså, dom valde bort 955:an genom ödemarken redan i planeringen.
Strange...
Sikten fäller många vinterförsök, och det är svårt att simulera riktig kyla vid körning hemmavid.
Kläder kan man testa i -10 grader och få en hum om hur dom funkar även när det blir kallare.
Fryser man generellt i den temperaturen, eller känner av specifika köldpunkter redan där så måste man stärka upp.
Men, det är ändå ganska linjärt, och man kan alltid packa ner ett extra lager kläder ifall att.
Men, siktproblemen kommer utan förvarning. Det som funkar kalas i -15 skär ihop alldeles vid -20.
Och, skulle man mot förmodan kunna långtidstesta hemma i -20, så kanske problemen istället dyker upp vid -25...?
Omöjligt att säga, men sikten är
nödvändig på ett annat sätt än obehag pga brister i klädedräkten.
Det blir liksom tvärstopp, och man kommer inte vidare.
Moose började en tråd med tips för vinterkörning här:
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/goda-råd-inför-vinteråkning.867/
...och jag häftar i svar där. Jag har haft en intensiv höst med mycket arbete, och har dåligt samvete för att jag inte hunnit svara varken honom eller John Young.
Jag tror vi samlar kunskapen där - näst jag har lite mer tid till mot förfogande, okay?
Dock kan sägas att en skoterhjälm
borde vara optimal för vinterkörning på MC - men tyvärr är dom sällan godkända enligt norm ECE /R 22.05.
Man kan fråga sig om det spelar någon roll, och man kan även fråga sig hur en ECE-godkänd hjälm skyddar i -30 grader... Men man kan ge sig på att ett försäkringsbolag skulle skjuta in sig på precis den saken vid en eventuell olycka, och att lämna över den julklappen till mina anhöriga - att behöva slåss med försäkringsjättar över en sjuksäng där jag själv inte längre kan förklara och försvara mitt val av utrustning lockar inte...
Nå, jag utvecklar vidare i vintertråden vad det lider.
Eläköön Suomi!
På 'et igen bara.
Hampe