IBA Finland Arctic Butt...

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Ja, det kan ju inte vara speciellt svårt...? Jag menar - om svenskar kan klara det, så...? Ha ha ha!

Nä, det är alltid en utmaning med låga temperaturer. Men får dom ihop milen med start i Levi...?
Det ser lite kort ut på skärmen, men vi kanske inte har hela bilden.

Intressant twist: en Arctic Butt (alla milen norr om polcirkeln) men dessutom bara på finska vägar?
Var det så det var tänkt? Jag tolkar pluttarna söder om Rovaniemi som tidigt startad Spot.

Se om du kan luska ut lite mer detaljer, Remington.


Hampe
 

Remington

Active Member
#3
Ja din och Bennys körning i januari var ju verkligen imponerande prestation (och kul att följa på nätet).

Finnarnas planerade rutt såg ut ungefär så här.

Arctic Butt.jpg

Dessvärre fick de avbryta efter ca. 60 mil.
Kylan ställde till det för dom.
Vad jag förstod av deras korta rapport efter försöket så är b.la. hjälmarna ett problem då luftintagen och visiret isar igen i kylan.
Hursomhelst, de planerar tydligen på att göra ett nytt försök eventuellt redan under nästa vecka.

Hampe, har du några tips på vad för slags hjälm, visir och ansiktsskydd fungerar i vinterkylan?
Skulle det funka med skoterhjälm och eluppvärmd visir eller…?
Kan tänka mig, att glasögonen ställer till det ytterligare.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Jasså, dom valde bort 955:an genom ödemarken redan i planeringen.
Strange... :D

Sikten fäller många vinterförsök, och det är svårt att simulera riktig kyla vid körning hemmavid.
Kläder kan man testa i -10 grader och få en hum om hur dom funkar även när det blir kallare.
Fryser man generellt i den temperaturen, eller känner av specifika köldpunkter redan där så måste man stärka upp.
Men, det är ändå ganska linjärt, och man kan alltid packa ner ett extra lager kläder ifall att.

Men, siktproblemen kommer utan förvarning. Det som funkar kalas i -15 skär ihop alldeles vid -20.
Och, skulle man mot förmodan kunna långtidstesta hemma i -20, så kanske problemen istället dyker upp vid -25...?

Omöjligt att säga, men sikten är nödvändig på ett annat sätt än obehag pga brister i klädedräkten.
Det blir liksom tvärstopp, och man kommer inte vidare.

Moose började en tråd med tips för vinterkörning här:

http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/goda-råd-inför-vinteråkning.867/

...och jag häftar i svar där. Jag har haft en intensiv höst med mycket arbete, och har dåligt samvete för att jag inte hunnit svara varken honom eller John Young.
Jag tror vi samlar kunskapen där - näst jag har lite mer tid till mot förfogande, okay?

Dock kan sägas att en skoterhjälm borde vara optimal för vinterkörning på MC - men tyvärr är dom sällan godkända enligt norm ECE /R 22.05.

Man kan fråga sig om det spelar någon roll, och man kan även fråga sig hur en ECE-godkänd hjälm skyddar i -30 grader... Men man kan ge sig på att ett försäkringsbolag skulle skjuta in sig på precis den saken vid en eventuell olycka, och att lämna över den julklappen till mina anhöriga - att behöva slåss med försäkringsjättar över en sjuksäng där jag själv inte längre kan förklara och försvara mitt val av utrustning lockar inte...

Nå, jag utvecklar vidare i vintertråden vad det lider.


Eläköön Suomi!
På 'et igen bara.


Hampe