SPOT och tracking

Discussion in 'Teknik och utrustning' started by Jörgen, May 17, 2016.

1. Jörgen

Jörgen IBA Member

Jag lägger upp en ny tråd för det är många som numera kör med SPOT eller liknande utrustning. Tyvärr så strular det ibland och jag misstänker att det i de flesta fall beror på handhavandefel.

Vi har ju erfarna rävar i klubben som kan allt om SPOT och tracking vid IBA-körningar och rallyn. Det vore bra om någon av dem ger en ordentlig genomgång med bilder och liknande så att alla vet hur det fungerar vid skarpt läge.

Om man samtidigt får ännu fler användare så blir det roligare att för oss som sitter hemma att följa resorna runt om i Europa.

Jörgen

2. Cawwa

Cawwa Active Member

AAA Energizer Ultimate Lithium till min spot gen 2. Dom räckte hela resan, dels ss2000 plus resan hem 5 dagar. Men så är de ju "World's Longest Lasting" också

3. Hampe

Hampe Not Right Rider Staff Member Premier Member IBA Member

Japp, Lithium är föreskrivet till FindMeSpot, men annat kan fungera i nödfall.
    Det handlar inte bara om att livslängden, utan ändå mer om att LitiumJon-batterier kan ge den momentana urladdning som krävs för att signalen skall nå någon av satelliterna.
    ...när man kör i stan, mellan hus, under träd, i dalgångar osv etc mm.

Andra batterier kan göra det ibland, bra LithiumJon gör det bättre.
    Biltemas påstådda LithiumJon med namnet "Enduro" var snygga och hade ett ball namn.
    Det var deras enda fördel. Lågt pris är inte billigt om det inte fungerar.
    Batterierna är borta nu, men tyvärr - som Biltemas policy är, inte återkallade, utan slutsålda till sista paket trots massor av klagomål.

Mera viktigt: att hårdvaran "FindMeSpot" sitter horisontellt monterad, och med fri sikt mot himmelen.

Har man svårt att få sin Spot att skaka hand med satelliterna och börja tracka så kan det vara någon elektronik ombord på hojen som stör.
    Kan vara värt att byta position för att se om det gör någon skillnad.
    Jag minns att någon utgåva av Scala Headset störde ut både Spot och Garmins Montana, medans Garmin Zumo 660 tuffade på oberört.
    Så klart.

En viss fördröjning mellan abonnemanget hos FindMeSpot www.findmespot.com och den fria presentationstjänsten Spotwalla www.spotwalla.com är svår att komma från, men normalt ligger den på minuter eller del av timmar, inte timmar .

Har man trubbel att synas på Spotwalla, så skall man kolla sitt FindMeSpot-abonnemang. Syns man där så går det snart nog över till Spotwalla också.
    Syns man inte på FindMeSpot så har troligen hårdvaran inte kontakt med satelliterna, och då är det nog tveksamt om man heller har tillgång till larmmöjligheten.
    Kolla dosan och dess placering i första hand.

Jag har haft mycket glädje av min Spot Gen II, och kunnat dela med mig av mina körningar.
    Den hoppar mellan olika hojar och startar oftast utan några som helst problem.

Den har oftast suttit i sin "pouch", alltså textilfodralet med kardborreband.
    Det har dock solruttnat nu, och måste ersättas. RAM-mount nästa.

Hampe

4. Avanboy

Avanboy Member

Funderar på en sån spot.
    Måste man ha något abonnemang eller finns det en kostnadsfri version?
    Kan man ha den i tankväskan eller måste den ha helt öppet uppåt.
    Hittar inte riktigt bra info på näten om dessa.

5. Avanboy

Avanboy Member

Ser att den mesta infon står ovan

6. Remington

Remington Active Member

Ett överraskande bra alternativ verkar vara iPhones app SW Connect.
    Testade appen under semestertrippen förra veckan (Östersjön runt) och den funkade faktiskt klockrent hela vägen i alla länder.
    Innan resan köpte jag ett roamingpaket för Europa från Tele2 (1 GB) och det gick inte åt ens hälften av datamängden och då har jag surfat och mailat också.

7. Hampe

Hampe Not Right Rider Staff Member Premier Member IBA Member

Kul att alternativen börjar komma ikapp! Då behöver nämligen "originalen" höja sig lite.
    "FindMeSpot" har aviserat en prishöjning på abonnemanget

"Östersjön runt" minsann? Så var var länken..? ;)
    Okay, "semester" var det, men även sådant är intressant att följa för oss som sitter kedjade vid kontorsbordet.

Tips:

IBA Finland har en specialkörning som heter SS 3000 Baltic och som kräver lite fundering vid planeringen.
    Färja godkänns endast över Finska Viken, och här tillämpas ett unikt "clock-stop" förfarande - och dessutom rör man sig fram och tillbaka över en tidzon!
    Mycket intressant körning som kan röra till det rejält i skallen på den som försöker sig på körningen.
    ...på en 250 från -80 talet. Jag säger inget mer, så har jag ingenting sagt. :D

http://www.ibafinland.fi/in-english

Scrolla för info på engelska

Hampe

8. IBA Sweden

IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

Gentlemen, time to start your... ...spots!

Somliga har ju under 2016 upplevt lite svårigheter att få våra körningar att synas direkt på Spotwalla.
    Precis som vi misstänkt har det skett en förändring i trafiken mellan abonnemanget - oftast FindMeSpot, och den kostnadsfria visningssidan Spotwalla som är det som är smidigast att länka till och visa upp för andra.

Förklaringen kan man läsa sig till nedan, finns även en länk till originalposten av Jason Jonas på Spotwalla.
    Receptet är att starta upp sin spot redan dagen innan körning så att den finns "i färskt minne" i Spotwallas poll-lista.

http://forums.spotwalla.com/thread/3/spot-device-polling-scheme

9. Cawwa

Cawwa Active Member

Jag fick banne mig ingen ordning på spotwalla förra året. Någonting med registreringen är fel. Frågade på spotwalla.com men får ingen ordning på det. Några kända fallgropar?

10. Daniel

Daniel Premier Member

Jag har fått utsökt bra hjälp av Jason under årens lopp. Maila och fråga. Inget är oövervinneligt.

11. IBA Sweden

IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

Först och främst måste ditt abonnemang hos FindMeSpot fungera.
    Får du dina egna meddelanden? Ser du ditt eget spår hos FindMeSpot?

Därefter (vill jag minnas) måste du ge FindMeSpot tillåtelse att dela dina uppgifter med tredje part (Spotwalla).
    Därpå bygger du relationen med Spotwalla.
    Bara taget ur minnet - men helt klart måste grunden funka först: abonnemanget hos FindMeSpot.

12. Cawwa

Cawwa Active Member

Jodå Findme spot funkar, frugan kunde följa mig därifrån. Ska kolla tredje part, om det är aktiverat. Jason svarade på min fråga och jag
    försökte ställa in enligt instruktionerna. När jag frågade igen (efter att ha konstaterat att det inte funkade) fick jag aldrig något svar. Han tröttnade nog på min tröga hjärna

13. moose

moose Well-Known Member

Apropå Spot o Spotwalla ser jag att det går o få markeringar när man tankar, äter, pausar osv, Senast på JOL`s Spottwalla. Hur gör man för att få dessa markeringar att synas på Spottwalla?
    Dan

14. Jörgen

Jörgen IBA Member

Jag körde igång min SPOT idag för första gången i år. Förväntade mig fortsatt strul med fördröjning på flera timmar som jag fick dras med under hela förra året. Men jag blev glatt överraskad, det tog endast 25 minuter så var den på banan! Uppdateringarna sker nu var tionde minut, vill minnas att det var 20 minuter förra året. Nu håller jag tummarna att allt fungerar bra även i fortsättningen, testkör den till Grebbestad på lördag. Sedan ska ju Magnus ha SPOT:en till Paris den 20 maj och då måste den funka!:cool:

Jörgen

15. Daniel

Daniel Premier Member

Hämtade hem hojen igår och har samma erfarenhet. Funkade inom 20 minuter.

Kan tyvärr inte komma till Grebbestad utan satsar friskt på Finland. Via Haparanda.

//Daniel

Share This Page