Ystad - Haparanda

#1
Har tittat på denna körning, men förstår inte riktigt texten;
"Minst 2000km (SS2000K) under 2 dygn(48 tim.)
Med fasta hörnpunkter och sträckning."


Sträckan Haparanda - Ystad är väl c:a 1750km. ToR skulle det bli cirka 3500km. Då skulle det ju gå att få den godkänd som en SS2000 körning. Men hur får man ihop 2000+2000km?

Läser jag texten ordagrannt, så tolkar jag det som att jag under 2 dygn skall köra 2000km. Men då kommer jag inte tillbaka till startpunkten, efter att ha besökt Haparanda och Ystad. Och 2 dygn för att köra 2000km är ju inte så stor utmaning

Känner mig vilsen!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Vilsen är fullt förståeligt!

Tyvärr hänger vår hemsida inte med riktigt. Den är under uppdatering, men i dagsläget stämmer inte allt på den.

Korrekt uppsättning regler hittar du här på forumet under denna rubriken:

http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/regler-för-körningar-som-certifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/

Scrolla ner till avdelningen "Svensk Specialkörning SS 2000 Sverige."
Där hittar du korrekta och kompletta regler för denna 48-timmarskörning.

Läs, och kom gärna tillbaka här i tråden med dina tankar om körningen.
 
#3
OK då tolkar jag det som att det gäller 2st 1000 miles körningar. Ser också att jag inte verkar behöva köra 1000 miles varje dag utan att det räcker med 1200km.
 
Last edited:
#4
Den varmare årstiden kommer så sakteliga, även om det här uppe i norr bara är några dagar sedan älven blev isfri.
MEN, tittar igen på körningen Ystad - Haparanda och funderar på Tankningen i Stockholm "södergående" Tänker Ni då att man skall tanka på Circle K Skärholmen Syd (Skärholmsvägen 201, 143 46 Vårby)?
För norrgående körningen blir det väl Circle K Kungens kurva (Ekgårdsvägen 4, 141 75 Kungens Kurva)

Försökte också öppna länken "http://forum.ironbutt.org/index.php...rtifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/" MEN den fungerar inte för mig.
Vill minnas att man där även kom åt en karta som visade hur man skulle köra från Tankningen i Glumslöv och fram till Ystad. Det var inte den närmaste/snabbaste vägen. Bör jag kunna bevisa att jag kört den vägen????
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
Den varmare årstiden kommer så sakteliga, även om det här uppe i norr bara är några dagar sedan älven blev isfri.
MEN, tittar igen på körningen Ystad - Haparanda och funderar på Tankningen i Stockholm "södergående" Tänker Ni då att man skall tanka på Circle K Skärholmen Syd (Skärholmsvägen 201, 143 46 Vårby)?
För norrgående körningen blir det väl Circle K Kungens kurva (Ekgårdsvägen 4, 141 75 Kungens Kurva)

Försökte också öppna länken "http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/regler-för-körningar-som-certifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/" MEN den fungerar inte för mig.
Vill minnas att man där även kom åt en karta som visade hur man skulle köra från Tankningen i Glumslöv och fram till Ystad. Det var inte den närmaste/snabbaste vägen. Bör jag kunna bevisa att jag kört den vägen????
Vi börjar med länken du angav. Det där är en lapsus från oss att länka direkt till de regler som är giltiga för tillfället. Efter ett år eller så blir dom omoderna, i takt med att dom revideras. I detta fallet har vi tagit ner dem för att inte förvilla.
Senaste revidering och utgåva finns alltid under rubriken "IBA-körningar och regler"
https://forum.ironbutt.org/index.php?forums/iba-körningar-och-regler.122/
Därför fungerar inte länken längre.
Senaste ändringstillfälle är 10/4 2017

Denna gången har jag alltså länkat till rubriken, som alltid är aktuell. Därefter får man klicka sig ner till tråden med rubriken: "Regler för körningar som certifieras av IBA Sweden, 10/4 2017"

Lite kort om arbetsgången:
Om det inte är något som är akut galet, så brukar vi samla på oss sådant som behöver uppdateras, dras ifrån eller läggas till och göra detta vid ett tillfälle under året, vanligen vårvintern innan den egentliga körsäsongen inletts.
De skall alltså normalt sett inte ske några ändringar under rullande körsäsong, men det skadar fortfarande inte att kolla avdelningen ovan innan start. Viktiga ändringar mitt i säsongen är inget vi smyger med, utan det annonseras allt vad vi orkar.

Den som har förslag till ändringar och förtydliganden är välkomna att maila styrelsen, så tittar vi på vad som kan göras.

Vad gäller dokumentationen av Stockholmspassagen så har vi för 2017 ändrat i reglerna för just denna körning.
Tidigare styrdes man till en speciell mack - som nu är riven (södergående) eller för tillfället gömd bakom en labyrintliknande infart (norrgående).

Därför har vi jämkat i reglerna och har samma krav på dokumentation av Stockholmspassagen som för BBG 1500 Guld Sverige:

Valfri bensinstation i direkt närhet till E4 mellan OkQ8, Sillekrog och Shell, Stora Wäsby.
Smidigare och enhetligt.


Beklagar att du sett den där kartan flimra förbi. Den fanns på hemsidan under en kort period och var nog bara avsedd att illustrera körningens omfattning i stort - men den kunde helt klart förvilla.
NEJ! Det är fritt vägval mellan de obligatoriska kvittopunkterna Stockholm x 2, Glumslöv x 2, Ystad och Haparanda.


När jag scrollar i tråden så ser jag att du inte riktigt fått något kvitto på detta:

OK då tolkar jag det som att det gäller 2st 1000 miles körningar. Ser också att jag inte verkar behöva köra 1000 miles varje dag utan att det räcker med 1200km.
Stämmer, två 1000 mileskörningar lagda rygg mot rygg, men med lite luft så tillvida att man tidigare var tvungen att köra minst 1000 godkända miles under dygn 1 - men inte "fick betalt" för eventuellt "överskjutande mil" under dygn 1 för att komma till lämplig plats för övernattning.
Påföljden kunde alltså bli onödiga mil när man egentligen behövde sova, och därtill problem att "få ihop" mil nog under dygn 2 - eftersom ändpunkterna ligger där dom ligger och det inte finns så mycket att vinka på avståndsmässigt.

Alltså justerade vi reglerna och tillåter under denna och andra flerdagarskörningar lite mer flexibilitet på kilometersidan.

Som reglerna säger: max 2000 km per dygn, minst 1200 km per dygn.
Enklare än innan? Kanske, men avgjort vettigare att kunna ta sin nattvila där det passar, än att ligga och köra i tomme helt i onödan, och i värsta fall behöva köra tillbaka en timme igen för att starta på samma punkt som man stoppade dygn 1.

OBSERVERA!
1: Fortfarande så krävs det 2000 dokumenterade miles inom 48 timmar. Lyckas man med konststycket att på en "vanlig SS 2000" lägga sig exakt på 2000 + 1200 dokumenterade kilometer så har man kört en SS 3200 K - och något sådant finns inte. Där riskerar man att kasta bort 2 dygns körning.

2: Det krävs fortfarande, trots att man inte längre behöver "mellanvittne" för slutet dygn 1 och start dygn 2 ändå ett "stoppkvitto" för dygn 1 och ett "startkvitto" för dygn 2 för att dokumentera sin körsträcka respektive dygn.


...och, när jag scrollar i tråden från förra året så ser jag att "hemsidan uppdateras".
Tyvärr, och jag beklagar verkligen detta, så är det fortfarande så.
Korrekta regler och uppgifter finns här på forumet.