Tror det ligger mycket i det du skriver. Även om rallyt var utannonserat som det hårdaste långdistansrallyt någonsin i Europa - så är det många som inte vet vad ett långdistansrally innebär.
Hur sätta in det på en skala när man inte vet var den börjar och slutar?
Det många rookies haft svårt att famna - trots vikten av det manglats gång på gång på gång, är detta med att sköta sina vilopauser och -kvitton.
Samtidigt har många erfarna förare haft svårt att greppa hur svårt det är att få kvitton i bergen, och hur öde landsbygden är här och var här nere.
Något som jag tror kan mildra chocken lite är den långa tiden för umgänge och återhämtning här nere. Redan igår surrade det rejält med "hur har det gått för dig?" "vad tror du...?" "håller dina kvitton?" "jag har nog något tveksamt..."
Alltså ett fullt dygn av landningsbana innan resultaten blir officiella, och kanske 6 timmar i dag på förmiddagen innan deltagarna meddelas personligen om vilken poängsumma dom bedömts till. ...eller DNF.
Den kan mildra kraschen.
...för det är inte kul att köra 4 dagar och vara out. Jag vet.
Hur inte-kul är det då att köra fulla 6 dagar, tro sig vara finisher och bli DNF på ett lousy kvitto?
Regler är regler, och jag undrar om ett Alpenbutt parat med ett "Alpenlight" hade varit lösningen:
Skall kraven/konsekvensen för att dokumentera sin vila vara lägre för dem som troligen behöver sina pauser bäst...?
Svår nöt att knäcka...
John Young, och även vår amerikan på hyrcykel - båda med starter och målgång i 11-dagars Iron Butt Rally sade bägge, oberoende av varandra att ABR hade varit betydligt mycket mer krävande än IBR.