Fools Gold - Specialkörning under dygnet 1/4 2017

Discussion in 'Evenemang, träffar och möten' started by IBA Sweden, Feb 28, 2017.

  1. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Fools Gold - ett bra sätt att kickstarta säsongen på!

    IBA UKs populära körning "Fools Gold" går nu att köra och få certifierad här i Sverige.
    ...men bara den första April!

    Det handlar om en vanlig BunBurner 1500 Gold med några få specialregler:
    * Skall köras under dygnet 1/4
    * Startkvitto 00:00 eller så nära som möjligt - på rätt sida dygnsskiftet
    * Målkvitto från samma station som starten - på rätt sida dygnsskiftet
    Båda kvittona skall alltså säga 1 April för att körningen skall vara godkänd.
    Startar man kvart över midnatt så har man inte 24 timmar på sig längre.

    I övrigt gäller vanliga regler för BB 1500 Gold, alltså två vittnen eftersom det handlar om en kvalificerad körning,
    och självklart behöver man ha godkänd körning sedan tidigare för att få söka denna specialkörning.
    Läs igenom reglerna här:
    http://forum.ironbutt.org/index.php...rtifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/
    och tveka inte att fråga innan start så att inget är oklart: events(&)ironbutt.se

    Den som vill utmana vädergudarna kanske kör helt inom Sverige längs vår förutbestämda BBG 1500 S, medans den som hellre möter våren på kontinenten har alla chanser att hitta på egen rutt där.

    En fantastisk patch och ett specialdiplom...

    [​IMG]

    ...väntar vid regnbågens slut. :D


    Samma kostnad och förfarande som för vanlig körning, men märk körningen med "Fools Gold" så att vår avdelning certification kan handlägga körningen riktigt.
     
    moose likes this.
  2. moose

    moose Well-Known Member

    Onäkligen lockande,http://goo.gl/PN23kx har jag lyckats med att få rätt sträckning på BBG 1500 S? Skall göra ett tappert försök nu när influensa o luftvägsinfektion äntligen gett sig. De stackars motorcyklarna ser liksom lite modstulna ut där de står i säck o aska. Få se vilken det blir.
    Kör vackert på de fortfarande kalla vägbanorna.
    Dan
     
  3. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Nästan.
    Du har för Helsingborg valt Circle K "Berga center" som förvisso ligger bredvid Garnisonsgatan, men har adress Florettgatan.
    Den är lite snurrig att ta sig in till.

    Nej, vi suger lite mer på motorvägskaramellen och drar oss en avfart till in mot stan:
    https://www.google.se/maps/place/Ci...2!3m1!1s0x4652326f2623dc9b:0x4c92569f73259a95

    Där ligger Circle K Garnisonsgatan, vid "Bergarondellen" för att göra det hela lite enklare...:rolleyes:
    Nå, macken är enklare att nå, i vart fall, och ger några kilometer extra, utan att kosta mer tid.
     
  4. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Läste igenom DDs reserapport från förra året när han körde Fool's Gold som första svensk:

    http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/fool´s-gold-april-april.357/#post-15278

    Det är en tuff körning för oss här uppe i höga nord. Vädret kan vara lite hursomhelst så års, och man väljer inte när man startar. Även att "göra det enkelt för sig" genom att styra kosan söderut och fly landet kan vara vanskligt:
    Vem minns inte alla plötsliga snöfall som brakat ner i knät på oss i Sverige under påskveckor i April...?

    Nå, låt inte det avskräcka någon. Se bara till planera in plattformar att kliva av på, så löser sig allt.
     
  5. moose

    moose Well-Known Member

    Jaja frågorna tar aldrig slut. Nu verkar sträckningen för Fools Gold vara rätt http://goo.gl/PN23kx eller? Lite bekymrad över följande, har Kawasakin KLR med dubbdäck eller nya odubbade däck Heidenau K60 SiO2 att välja på. Tål de dubbade att köras så länge i hastigheter mellan 100-120 km/h utan att bli överhettade/punktering? Eller skall jag satsa på det odubbade alternativet? Det ser ut att bli snålt om tid om det är det dubbade som blir fallet. Ja vädret ja det råder man ju inte över o att köra odubbat i snömodd/saltslask är inte någon leksak. Hur man än vänder sig så har man nått att se fram emot.
    Tips o råd ännu en gång.
    Dan
     
  6. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Nej - jag vet inte om det är något gammalt som ligger och spökar, men du är kvar på samma ställe och stampar.
    Detta är korrekt vändpunkt för BBG 1500 S: https://www.google.se/maps/place/Ci...2!3m1!1s0x4652326f2623dc9b:0x4c92569f73259a95

    ...och för att du skall se skillnaden: https://www.google.se/maps/dir/Circ...1!1s0x4652327a12890e8d:0x179dd0a4aa7fcdad!3e0


    Man kan tycka att det är hårklyverier - man får ju ut milen ändå, eller hur?
    Nå, lite bakgrund:

    När IBA SE grundades, så var de dåvarande presidenterna i Norden överens om att vägnätet här uppe i norra Europa inte räckte till för att köra Guld.
    Inte Norge - helt klart.
    Inte Finland - där finns inte mycket motorväg än idag
    Inte Danmark - där finns visserligen massor med motorväg, och 130-begränsat dessutom. Men Danmark är ett till ytan litet land, och att få ihop 1500-miles väg att köra Guld längs innebär en massa vägbyten och extratankningar för dokumentationen.
    Och inte Sverige. Här fanns motorvägssträckor i massor, men inte sammankopplade som man kunde önska.

    Alltså - inga guldkörningar i de Nordiska länderna.

    Men, vägnätet byggs ju ut och somliga kan ju inte hålla sig från att ifrågasätta givna förutsättningar.
    Nog borde det vara möjligt...?

    Intensivt studerande av karta och ruttprogram sade att det fanns en mikroskopisk chans - och det är ju allt som vissa behöver för att sjösätta sina planer.

    De två som gav sig ut gav även sig själva minimal chans att lyckas.
    E4 norrut mot dagens vändpunkt Hudiksvall var inte färdigbyggd, och där motorvägen slutade fanns ingen mack.
    Först försökte man lösa det med en båtstation ute vid Gästrikekusten. Motorcyklar kan köra på båtbensin, inga problem.
    Motorcyklar kan köra på bryggor - heller inga problem.
    Öppettiderna på en båtstation sent på hösten är dock bara sådär, och kvittot...?

    Istället väljer man Konsum Enånger, med rätt snäva öppettider som vändpunkt. Snäva öppettider, och ingen kortläsare på utsidan under övrig tid. ...eftersom det inte är någon mack, utan en vanlig butik. In i butiken och handla en Snickers och ta vara på kvittot.

    Den saknade sträckan löstes genom lägga en blindtarm in från Södertälje mot Eskilstuna och tillbaka ut till E4 igen.
    Visserligen 120-väg del av sträckan, men för att få med sig dessa 15 mil till en eventuell certifiering så krävdes hela 3 extra tankstopp...:eek:

    Så, rutten var inte helt optimal, om man säger.

    Hojarna då?
    Låt oss säga så här: en antik -80tals Suzuki, en sällsynt udda 4-cylindrig 250 på 33 hästar är inte heller helt optimal för guldförsök...

    Tidpunkten på året?
    Kunde funkat! Hösten hade varit sagolikt mild och fin - körningen döptes till "Autumn Gold" och fick massa uppmärksamhet.
    I verkligheten slog vädret om dagarna innan start, och landet gick från Augustiklimat till typ Decemberkyla i en handvändning.
    Båda hade is på sadlarna när man skulle starta - den ena i Östergötland och den andre på västkusten.

    Hur gick det då?

    http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5332&P N=1


    Tja, den ene kraschar bort sig i väderfenomenet "Vättersnö" och den andre har inledningsvis bränslematningsproblem, och håller senare på att frysa i stycken under kvällen genom isdimman på västkusten.
    Han gör det enda vettiga av saken och tar in på Motell Hallandsås.

    Men!
    Båda bärgar var sin IBA-körning.
    Den ene har rensat hela vänstersidan på sin Varadero: växelspak, fotpinne och tillochmed skjutspinne är bräckt och borta. Han lyckas få upp hojen ur diket, tvingar i trean att starta på - och fortsätter upp till Biltema i Jönköping. På trean...
    En stor svetstång kläms fast där skjutspinnen en gång satt, två mindre svetstänger kopplas vinklat i varandra, och kläms därpå fast i resterna av den lilla växelspaksstumpen.
    Vips så har man en handväxlad Varadero, med handikappanpassad avlastning för det skadade benet.
    Och, på så vis kan man rädda en SS2000K även under vidriga förhållanden.

    Vår frusne man häckade 7 timmar på hotellet, klädde på sig igen och gick ut och fortsatte där han pausat körningen kvällen innan.
    Det blev en BB1500 till slut, men inte Guld så klart - utan en normal BunBurner över 36 timmar.
    Med en natts sömn på hotell!


    Detta var alltså hösten 2010, även om planeringen och diskussionerna mellan skål och vägg var mer än ett år gamla vid det laget.

    Våren därpå var det dags igen.

    http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=6035&KW=Gold

    Nytt namn på körningen, och bågen nu ändå hårdare strängad. BB satsar på att klämma in en BBG 2500K inom dygnsramen vid detta nästa osanktionerade försök.
    Ja, alltså "osanktionerade" i form av att han är medveten om att det inte kan bli någon godkänd körning alldeles oavsett hur snyggt han genomför varvet.
    Han kör ändå, bara för att få veta hur väl terrängen stämmer överens med kartan - alltså all putsning som gjorts på den gamla planeringen.

    Självklart blir det diskussioner om huruvida det är möjligt eller ej, och lika självklart lägger dom sig efter ett tag. Enda sättet att verkligen veta om en båt flyter är att sjösätta den.

    BB och DD fortsätter under 2011 att köra både hela och delar av sträckan för att samla data att jämföra mellan varandra i Mapsource/Basecamp gällande passager av storstäderna och annat.
    Mycket tid lades åt att jämföra stoppens inverkan på totalen, och då inte bara stillastående tid vid pump, utan även för att hitta de snabbaste mackarna ur hänseendet tid från det att man släpper ner från motorvägsfart till det att man accelererat upp igen, lagt i högsta växeln och hittat sin rytm igen.

    Absolut nödvändigt för att frigöra tid under en Guld-körning, och något vi alla borde tänka på vid planeringen av vilken som helst vanlig IBA-körning:

    * Är det en snabb mack?
    * Kan man sitta kvar på hojen och tanka med kort, eller måste man av till kortsidan av pumpön?
    * Är det generellt ordning på kvittoskrivare, tidsangivelse osv?
    Fler angelägna saker att ta hänsyn till:
    * Toaletter? Lättillgängliga? Ofta köer? Måste man bli inbuzzad av personalen, eller är det bara att kliva på? Rymliga? Kommer man in och kan vända sig med full utstyrsel?

    Det finns minuter att tjäna på varje stopp för den som lägger ner arbete på sin planering, och minuter blir till kvartar när dagen är slut. Trekvart? Kanske, för den som gjort sin hemläxa.
    Precis den trekvarten som man behöver för att lösa en krävande körning med den marginal som skapar lugn i körningen...?

    Under hösten/ vintern var det några vändor med styrelsen, men alla visare pekade på att det skulle vara möjligt att köra Guld i Sverige, inom lagens ramar, och inom det regelverk som IBA sätter upp.

    I slutet av April är det dags för det första sanktionerade försöket.

    http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7339&KW=Gold


    Ett skarpt test som egentligen bara skall slå fast det som alla inblandade vet om - det går om man bara har allt på plats.
    Planen är att hela Östgötasektionen skall starta samtidigt från samma mack, men åt olika håll.
    En söderut, en norrut - för att fortsätta samla in verkliga data från de olika kritiska passagerna vid olika tidpunkter på dygnet.

    Vädret ville annat. Trots att man är inne och nästan nosar på Maj, så är det snökaos, halka och olyckor som spärrar E4 norr om Gävle.
    BB och DD enas om att köra åt samma håll, men med inbördes tidsförskjutning för att få till oberoende stopp.

    Resten är som man säger historia. De båda körningar nagelfors utan och innan och befanns värdiga. En månad senare kunde vår dåvarande ordförande gå upp på forumet och meddela att...

    http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7428&KW=Gold

    ...BBG1500 S nu var en godkänd svensk specialdistans och fick köras av de som var hugade - och medlemmar sedan tidigare, alltså med minst en godkänd körning i bagaget.

    Tyvärr får man väl säga så har inte körningen varit sådär överdrivet populär ännu.
    En handfull förare har försökt sig på distansen, färre en 10 medlemmar har en godkänd BBG 1500S på sitt samvete.

    Lite trist, men Sverige är ännu så länge inget stort Guld-land. Andelen medlemmar som har avklarad Guld-körning upplevs som lägre i Sverige än på andra ställen.
    Men, det kan komma att ändra sig! Vi märker fler och fler frågor kring detta med Guld-körningar. Plötsligt så händer det!

    Så, varför detta monsterlånga inlägg?

    Jo, av flera olika anledningar.
    Dels vill jag visa för er alla hur mycket som ligger och gömmer sig bakom en specialkörning.
    När det handlar om en sådan här körning med så små marginaler så är det otroligt mycket förarbete gjort för att få fram en optimal körning. Tankställena är valda på grund av en eller flera anledningar, och alla data och passagetider som är samlade gäller just precis de angivna stationerna. Om man ersätter dessa obligatoriska stopp med annat så har man inte längre gjort en BBG 1500 S.
    Vi sitter på ett stort spårbibliotek nu, där vi enkelt kan gå en och jämföra en körning som ser tveksam ut med andra, egna körningar under samma förhållanden: regn, vardag eller juldagsmorgon.

    Jag säger inte att vi automatiskt skulle underkänna en BBG 1500 S där man istället för Circle K Garnisonsgatan / Bergarondellen har använt sig av Cirkle K Florettgatan / Berga Center, men körningen faller utanför ramen, och de färdiga matriser vi har för att kolla körningen.
    Den skulle helt klart spottas ut ur det vanliga flödet och behöva specialgranskas.

    Så, Moose - jag skriver inte etta för att brännmärka dig på något vis.
    Detta är något som alla med Guldambitioner behöver känna till. Inget här sker av en slump.
    Hoppas att jag lyckats göra tanken bakom körningarna lite klarare.


    Dessutom finns det en annan lärdom att dra av denna mastodontpost:
    Anloppsträckan mellan lös ide och färdig körning.
    Mer än tre år, och långt över 1000 testmil längs just denna sträckan körda, för att samla in underlag nog för att kunna ställa sig bakom körningen som godkänd specialdistans hos IBA Sverige. Det är eldsjälar bland våra medlemmar som lägger ner denna tiden, och pengarna för att sätta ihop sådana här körningar för oss alla.
    Stort tack till er! Ni vet vem ni är.

    ...och arbetet fortsätter! Sträckan körs minst en gång varje år av några få för att hålla körningsbiblioteket uppdaterat:

    Hur mycket påverkar vägarbetet?
    Vägomläggningen?
    Ändringar i hastighetsbegränsningar?
    Ökning av trafikvolym under rusningstid?

    ...och för att det är kul, så klart!

    Bästa sättet att belöna dom som lägger ner så mycket jobb är att köra distansen!

    Hoppla!
     
    Last edited: Mar 5, 2017
    moose likes this.
  7. moose

    moose Well-Known Member

    När ska man lära sig detta med fort o fel goo.gl/442kML. Men nu då? Man har ju hört att med ålder kommer visdom, men ibland verkan jag bara bli yngre o yngre:eek:
    Ser fram emot fortsättningen o ser, efter att läst ovan nämnda hänvisning o RR, med lite större ödmjukhet o tillförsikt an 1/4-17.
    Dan
     
  8. Jörgen

    Jörgen IBA Member

    Utdrag från regelverket avseende BB1500 Gold Sverige (Topic Regler för körningar som certifieras av Ironbutt Association Sweden):
    §6. Obligatoriska stopp

    a) Obligatoriska stopp ska dokumenteras med kvitto avseende inköp av drivmedel.
    b) De obligatoriska stoppens inbördes ordningsföljd måste bibehållas enligt §7.

    §7. Obligatoriska stopp

    a. Valfri bensinstation i direkt närhet till E4 mellan Shell, Stora Wäsby och OkQ8, Sillekrog.
    b. E4, sydligaste punkt: Circle K (Statoil), Garnisonsgatan, Helsingborg.
    c. E6, nordligaste punkt: OkQ8, Tradenvägen, Håby (avfart 100).
    d. E6, sydligaste punkt: Shell Bronsåldersgatan eller OkQ8 Lockarpsvägen, Malmö, avfart 13.
    e. Valfri bensinstation i direkt närhet till E4 mellan OkQ8, Sillekrog och Shell, Stora Wäsby.
    f. E4, nordligaste punkt: Circle K (Statoil), Utängsvägen, Hudiksvall.

    Men det är nästan omöjligt att få till exakt samma ordningsföljd för en BBG1500S om man inte startar från Stockholmsområdet. Jag har tänkt att någon gång genomföra en BBG1500S. Då med en för mig lämplig startplats utmed E4, t ex Värnamo. Då blir min ordningsföljd b, d, c, a, f, a och tillbaka till Värnamo. Ett alternativ är att köra b, c, d, e, a, f, a och tillbaka till Värnamo. Sedan förmodar jag att man måste besöka b vid minst ett tillfälle till för att få med en viktig hörnpunkt.

    Jag tror att min körning ändå skulle bli godkänd men det medför en viss osäkerhet om man inte slaviskt följer det som står under § 6 b. Det viktigaste är väl att man prickar in samtliga hörnpunkter.
    Ett förtydligande är kanske på sin plats?

    Jörgen
     
  9. Daniel

    Daniel Premier Member

    För att sträcka ut benen så skulle jag kört Värnamo, D, C, B, a, F, E, Värnamo.

    Fast nuförtiden börjar jag nog i Hudik...

    Tar du Hbg, Malmö, Håby och sen Stockholm så missar du rätt många mil....
     
  10. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Megaposten ovanför uppdaterad!
    Läs den först.
     
  11. moose

    moose Well-Known Member

    Blir inte på långa vägar brännskadad men bättre att ställa frågor innan ,frågar man inte får man ingenting veta, o att få lära sig hur noga man skall/bör vara för att underlätta för sig själv o andra kan inte nog poängteras. Desto gladare när diplomet dyker fram ur brevlådan.
    Dan
     
  12. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member


    Ja, Jörgens vBDCAFAv funkar inte, men det där var säkert bara en felskrivning.

    Men Daniels vDCBAFE funkar inte heller, om vi skall hårdläsa reglerna som dom är skrivna för tillfället.
    Vi håller på att titta på det just nu, inför årets revision av regler, men det är knivigt att få till det utan att det blir pladdrigt - och öppnar för fler missförstånd.

    I praktiken ger Daniels förslag tillräckligt med mil, och BBG 1500 S är lagd så att man tål en "gening" förbi det kritiska hörnet vid Helsingborg:

    [​IMG]



    Det man vill undvika genom att villkora stoppens ordning är att någon kommer ner längs E4, tar Helsingborg / Garnisonsgatan först och sedan fortsätter ner till Malmö / Bronsåldersgatan.
    Det är ologiskt, och tvingar dessutom fram ytterligare en tankning någonstans i kring skärningen E4 /E6 - men man har ju uppfyllt kraven med de obligatoriska stoppen, eller hur?

    För certifieringscrewet uppstår dessutom nästa delikata problem att ta ställning till:
    Vilken väg har herr X färdats mellan Garnisonsgatan och Bronsåldersgatan?
    Den långa kringlan på motorvägen, eller korta sträckan rakt genom staden? I Guldtempo...? :eek::eek::eek:

    Nej, certiferingspatrullens uppdrag är kristallklart. "Kortaste väg" gäller, och i det fallet att någon verkligen kör B-> D så är det tveksamt om ens distansen räcker till.
    Hur som helst är det just sådan överväganden vi vill slippa kring en sådan här Guldkörning - därav formuleringen.


    Därför är det skrivet som det är, men vi tittar på en eventuell ändring i skrivningen - som inte förvillar.
    I praktiken går det att köra som Daniel säger, och vi skulle knappast neka någon som gjort det.
    En uppsträckning och lite gnäll skulle nog räcka. ;)
     
  13. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Det har blivit väldigt mycket snack kring just BBG 1500 S här nu, men när frågorna kommer så tar vi dem!
    Tänk på att just denna körning är förplanerad för att passa även de cyklar som har lång aktionsradie och/eller extratank!
    Man kan med samma klurighet som den som en gång spikade körningen hitta en relation där man utan mellantankning ändå kan, med någon kilometers differens, nå vårt svenska max för körd distans mellan tankningskvitton: 483 km!
    Det ligger som jag skrivit högre upp väldigt mycket jobb bakom både planeringen och formuleringen av reglerna.
    Sök och ni skall finna. :D
    Man kan alltså, med rätt hoj och startort gå runt hela körningen ENDAST på de obligatoriska passagepunkterna.
    Det ger i så fall endast 4 undervägsstopp!

    Tänk bara på att det finns ett oändligt antal fler sätt att köra Guld under Fool's Gold-körningen.
    Bor man någonstans "längs spåret" så har man möjligheten att göra två olika planeringar: en där man startar söder ut och en där man startar norrut.
    Detta för att i möjligaste mån parera elakartade väder, morgonkyla eller rent av blockeringar pga olyckor.
    Vår och höst är luriga eftersom vi rör oss över så stora områden.
    Den som läst länkarna till det gamla forumet och förarbetet till körningen får nog en del att tänka på inför Fool's Gold på våra breddgrader...

    Bor man som Daniel eller Moose vid en ändhållplats så minskar dock alternativen att kasta om riktning drastiskt.
    ...faktiskt med ända upp till 100% i vissa fall.

    För Moose så rekommenderar jag allvarligt att ha en alternativ rutt planerad för 1/4 som leder ut ur landet.
    Längs västkusten kan man ofta köra ner även om det är kaos i andra delar av landet.

    För Daniel och hans nya adress så rekommenderar jag... ...en standby-bokning av hyrsläp den sista mars, för att eventuellt kunna traila ner hojen till bebodda trakter om Kung Bore bestämmer sig för ett sista ryck.

    (varför har vi inga kram-smajlisar?)
     
  14. Daniel

    Daniel Premier Member

    Som lite extra mos på korven så står hoj och utrustning i närheten av Linköping. I chefens garage. En liten baktanke är att kunna ta en liten tur när jag ändå har vägarna förbi Linköping på tjänsteresa...:)
     
    Hampe likes this.
  15. Hampe

    Hampe Not Right Rider Staff Member Premier Member IBA Member

    Oj, detta med däcken har förblivit obesvarat.
    Köra dubbat på barmark, långa sträckor och i hög hastighet är döden, för i vart fall dubben.
    I vissa fall även för däcken.

    Nu är det ju speciellt med just Fool's Gold som rullar tidigt på säsongen, och bara på en speciell dag.
    Anser man att det behövs dubbdäck för att klara av just denna körning, då skall man nog välja att avstå körningen, ivart fall just det året.

    Dubbdäcken ger sämre grepp på asfalt, ger ökad risk för punktering i onödan - och om man verkligen anser sig behöva dem för körningen, så är det svårt att få ihop den övriga ekvationen.
    ...den med "Safe long distance riding" du vet. ;)
    Just GOLD är lite speciellt. Inte så mycket tid över för annat än fokuserad körning.
    Behöva lägga uppmärksamhet på om dubben börjar vandra i däcken behöver man inte.

    Heidenau Si O2 blir kalas!

    Hampe

    Edit dagen efter:

    Äsch, det där lät onödigt hårt.

    Säg så här:
    När vi körde den första rekrundan 2010 under namnet "Autumn Gold" så var vi medvetna om att den första kallfronten för säsongen skulle dra in. Vi hade järnkoll på vädret, och bedömde att kylan klarar vi - och eftersom det inte väntades någon nederbörd, och vägbanorna fortfarande var varma. Bedömt ingen risk för halka, alltså.

    Men, "Vättersnö" är inget väder som syns på de stora kartorna. Det är ett lokalt väderfenomen som uppstår under väldigt speciella förhållanden.

    http://www.jp.se/article/kanns-det-stickigt-i-ansiktet-ar-det-vattersno/

    Och! 1 Halka under en knapp mil i sig hade gått att ta sig igenom med sänkt hastighet och bibehållen säkerhet. ...om man vore själv på vägen.
    Anledningen att jag gick omkull i snön var en VW Touareg som kom ångande bakifrån med långt över 100 knyck. Jag såg honom i backspeglarna eftersom han låg i vänsterfilen och blinkade med allt vad han hade för att hålla bilarna kvar i det uppkörda högerspåret.
    Jag ser hur lamporna slocknar på bil efter bil som han kör om när dom döljs i snömolnet han drar upp bakom sig, och även jag tvingas alltså lämna det orörda vänsterspåret där jag kan köra tryggt, för att istället ge mig ut i det spåriga, uppkörda högerspåret.
    På MC. Odubbat. Och snart nog förblindad jag med.

    Det var en aning skicklighet att jag lyckades få ner cykeln i höger dike, men mest tur.
    Det var endast tur att det inte var sidoräcke på just den punkten - som mittremsan var skodd med.

    Hade jag kunnat föreställa mig att jag skulle råka ut för snö under detta försöket hade jag inte startat, så klart.

    And the same goes for you: man startar helt enkelt inte ett guldförsök med överhängade risk för halka. Hur mycket koll man än har på egen hoj och körning så umgås vi med andra trafikanter som inte har samma koll på vad dom sysslar med.
    Jag är säker på att snubben i Touaregen njöt av snömolnet han lyckades piska upp, och jag antar att han upplevde sig vara herre på täppan.
    Men, han hade ingen som helst pejling på under vilka villkor andra trafikanter färdas och vilka svårigheter dom kan tänkas ha under samma förhållanden.

    April's Fool kommer att kunna köras vilket år som helst.
    Just i år ligger 1/4 på en lördag - och det är ju praktiskt om man vill slippa ta ut en semesterdag. Men även 2018 ligger dagen på en söndag, så det går fler tåg.

    Ta inga onödiga risker för just denna körningen.
    Det gäller förövrigt alla körningar. Alltid. :D



    Hampe
     
    Last edited: Mar 5, 2017
    moose likes this.
  16. moose

    moose Well-Known Member

    Jodå nog skall jag överleva Årets "Fools Gold" man får ju låta bli o tolka det bokstavligt utan mera bildlikt så nu planeras både plan A,B,C, för köra vill jag nu när man fått smak för detta med vinterkörning. För bättre att vänta än att köra för sista gången, o snart är det ju årets första RTE i våra hemtrakter:).
    Dan
     
  17. Jörgen

    Jörgen IBA Member

    Jag tyckte jag hade koll på bokstavsordningen men tanken var bara att det aldrig går att starta med A om man bor söder om huvudstaden. Man åker ju inte 34 mil extra bara för att starta på "rätt ställe".

    Hampes funderingar på maxsträcka mellan tankningarna öppnar för nya möjligheter. Bra, det hade jag inte tänkt på! Min hoj klarar ju 483 km mellan tankningarna utan större problem. Det gäller dock att hitta mackar på de rätta ställena. Vore surt om det råkar bli 493 km mellan tankstoppen...

    Sedan önskar jag Dan lycka till med Fool's Gold. Nu kom ju ett bakslag i vädret men det bör ju rätta till sig till 1 april. Och du har ju flera rutter att välja på, vad jag förstår!

    Jörgen
     
  18. Hampe

    Hampe Not Right Rider Staff Member Premier Member IBA Member

    Jo tjänare! :D
    Nu denna helgen, med 2 veckor kvar så var det massa skrapa rutor på lördag morgon, och lappvantar i luften på söndag eftermiddag.
    ...2 kilometer från Kattegatt på västkusten! :eek:


    Vi får se hur det blir.



    Hampe
     
  19. IBA Sweden

    IBA Sweden IBA Sweden Staff Member

    Sådär, nu är vi inne i 10-dygnsprognosfönstret för förste april - och det ser ljust ut!

    Tänker man sig den svenska körningen BBG 1500 S så säger SMHI uppehåll och plusgrader hela varvet runt, hela dygnet - ända upp till Härnösand. Det är man inte bortskämd med när det gäller vårkörningar.

    Men - det är alltid ett men: Hur är det man utläser förkorningen "SMHI" nu igen, Daniel...?
     
  20. Daniel

    Daniel Premier Member

    I min värld så är det Sveriges Mest Hypotetiska Institut....
     
    moose likes this.

Share This Page