Detta är en tråd från det gamla forumet som lyfts över hit.
Känns som ämnet är evigt aktuellt, och lite extra hett just nu dessutom.
Klicka i nederkant på respektive citat, så kommer det upp både text och bilder!
Vissa gillar att köra "stelth" när det gäller extratankar.
18 liter extra bränsle är dolt i den mörkblå väskan som skymtar fram bakom packrullen.
Det är nog egentligen inte någon dålig tanke i att dölja det hela lite, moderna (relativt...) fordon har passerat omfattande kontroller och certifiering och att pyssla med modifiering av bränslesystem kan i vissa länder (Tyskland...) leda till närmare diskussioner med ordningsmakten...
Men inledningsvis ett par ord om det här med extratank:
1: Extratank är INTE ett måste för att köra IBA distanser!
Det går att köra IBA distanser på nästan vilken typ av motoriserat tvåhjuling fordon som helst.
Tankvolymer mellan 5 och 40 liter funkar.
Jag kör själv med extratank för att jag vill kunna tanka när det passar, inte för att jag måste.
Den som kört på okända vägar, nattetid på landsbygden på kontinenten, alltså territorier där nattöppna mackar och automatstationer är lika sällsynta som snöbollar i helvetet förstår vad jag menar...
2: Det finns inga begränsningar av bränslevolym.
Vill du bygga om din hoj till oljetanker? Varsågod, bygg på bara, det finns inga begränsningar.
Den volymgräns man ibland hänvisar till gäller bara om man deltar i 11:dagars IBR-rally i USA.
IBA Sweden har i sina regler inga begränsningar för tankvolym så länge det gäller "vanliga" körningar
3: Du måste ha ett bränslekvitto var 300:e mile (483:e km)
I praktiken finns det alltså ingen anledning att bära med sig mera bränsle än vad som förbrukas på ungefär 50 mil.
För vissa rallyn finns inte någon 48-mils gräns men det är som sagt undantag.
4: Bygg säkert!
Två saker vet vi:
-Bränsle är brandfarligt.
-Allt som kan gå åt skogen gör det förr eller senare.
Om du väljer att bygga om bränslesystemet på din ystra springare, gör det på ett säkert sätt!
Lite inspiration och tankar:
*kommer så småningom*
En uttömmande tråd om extratankar?
Inte då! Det finns mer att säga, mer att fråga och nya bilder att lägga upp!
Fire away!

Hampe
Känns som ämnet är evigt aktuellt, och lite extra hett just nu dessutom.
Klicka i nederkant på respektive citat, så kommer det upp både text och bilder!
Hampe said:
Under rubriken "Teknik" kan man visa upp sina egna lösningar, diskutera problem eller länka till andras lösningar.
I denna tråden snackar vi extratankar. Det finns möjligheter med extratankar. Med en bra extratank kan man sträcka ut sina etapper upp mot den 300-milesgräns (480km) som är max vi tillåts köra mellan tankstopp på en välplanerad körning.
Det finns problem och risker också att bära med sig lika mycket bränsle extra som tillverkaren planerade från början...
Här har jag hittat en Brazilianare som kör "tankbags-tricket" som även åtskilliga använder sig av. Lite speciellt här är dock att killen använt sig av "originaldelar" till sin XTZ 1200 Super Tenere!
Något att visa? Något att fråga? Fyll på med tankar om tankar i tråden!
Hampe
I denna tråden snackar vi extratankar. Det finns möjligheter med extratankar. Med en bra extratank kan man sträcka ut sina etapper upp mot den 300-milesgräns (480km) som är max vi tillåts köra mellan tankstopp på en välplanerad körning.
Det finns problem och risker också att bära med sig lika mycket bränsle extra som tillverkaren planerade från början...
Här har jag hittat en Brazilianare som kör "tankbags-tricket" som även åtskilliga använder sig av. Lite speciellt här är dock att killen använt sig av "originaldelar" till sin XTZ 1200 Super Tenere!
Något att visa? Något att fråga? Fyll på med tankar om tankar i tråden!
Hampe
Dust Buster said:
Kör med en 8,5 liters Advtank inköpt hos Adventure spec i
England. Så det borde gå att köra upp emot 40-45 mil nu.
Kräver dock att man konverterar till 2-1 avgassystem också.
England. Så det borde gå att köra upp emot 40-45 mil nu.
Kräver dock att man konverterar till 2-1 avgassystem också.

Duvskog said:
18-liters "Kina"-alutank. Elektrisk pump och solenoid i linje matar ut
bensin i returen. Snabbkopplingar gör den mobil, filter håller ordning på
renheten. Allt dolt i väska från FMV.
Funkis, cleant och välanvänd!
Bob Sweden said:
Duvskog said:
18-liters "Kina"-alutank. Elektrisk pump och solenoid i linje matar ut

Vissa gillar att köra "stelth" när det gäller extratankar.

18 liter extra bränsle är dolt i den mörkblå väskan som skymtar fram bakom packrullen.
Det är nog egentligen inte någon dålig tanke i att dölja det hela lite, moderna (relativt...) fordon har passerat omfattande kontroller och certifiering och att pyssla med modifiering av bränslesystem kan i vissa länder (Tyskland...) leda till närmare diskussioner med ordningsmakten...
Men inledningsvis ett par ord om det här med extratank:
1: Extratank är INTE ett måste för att köra IBA distanser!
Det går att köra IBA distanser på nästan vilken typ av motoriserat tvåhjuling fordon som helst.
Tankvolymer mellan 5 och 40 liter funkar.
Jag kör själv med extratank för att jag vill kunna tanka när det passar, inte för att jag måste.
Den som kört på okända vägar, nattetid på landsbygden på kontinenten, alltså territorier där nattöppna mackar och automatstationer är lika sällsynta som snöbollar i helvetet förstår vad jag menar...

2: Det finns inga begränsningar av bränslevolym.
Vill du bygga om din hoj till oljetanker? Varsågod, bygg på bara, det finns inga begränsningar.
Den volymgräns man ibland hänvisar till gäller bara om man deltar i 11:dagars IBR-rally i USA.
IBA Sweden har i sina regler inga begränsningar för tankvolym så länge det gäller "vanliga" körningar
3: Du måste ha ett bränslekvitto var 300:e mile (483:e km)
I praktiken finns det alltså ingen anledning att bära med sig mera bränsle än vad som förbrukas på ungefär 50 mil.
För vissa rallyn finns inte någon 48-mils gräns men det är som sagt undantag.
4: Bygg säkert!
Två saker vet vi:
-Bränsle är brandfarligt.
-Allt som kan gå åt skogen gör det förr eller senare.
Om du väljer att bygga om bränslesystemet på din ystra springare, gör det på ett säkert sätt!
Lite inspiration och tankar:
*kommer så småningom*
Bob Sweden said:
Man kan hitta två grundtyper av extratank-system, bränslet matas antingen med hjälp av gravitation eller trycks med en pump.
Gravitationsmatning:
Tanken monterad högt, en kran för att öppna / stänga matningen från extratanken, bränslet går antingen direkt till bränslesystemet (förgasare, sugsida på hojens egen bränslepump).
Fördel: Enkelhet!
Nackdel: Tanken måste monteras högt, kan i vissa fall (hoj med insprutning) vara svårt att hitta en "trycklös" anslutning där man kan koppla in bränslet från extratanken.
10 liters Never-Stop dunken är försedd med en skottgenomgång i botten.
I den gula cirkeln anar man kulventilen som styr bränsleflödet.
Matning med pump
Precis vad det låter som, en pump transporterar bränslet, antingen direkt till förbrukaren eller till fordonets huvudtank.
Fördel: Lättare att hitta någonstans att koppla in bränslet. Man kan även använda en tank utan "hål i botten" (sugledning). Lättare att hitta vettig tankplacering.
Nackdel: Ytterligare en elektrisk pryl, större risk för läckage då bränslet är trycksatt.
Pumpen syns i den gula cirkeln.
Det gula "strecket" indikerar positionen på den invändiga sugledningen. Alltid trivsamt att slippa ha "hål i botten" på en bränsletank...
Just den där 10-liters jeepdunken åkte med på ett par olika hojar mellan 2010 och 2012.
Den inledningsvis inte helt diskreta röda färgen doldes under ett lager svart färg.
Annars kan man ju kamouflera det hela genom att få extratanken att bli det minst uppseendeväckande på hojen...
Eller få det att se ut som en del av originalutrustningen...
Sin sista resa gjorde tankhållaren till rally i tyskland 2012. Varför den inte fick följa med hem igen kan Hampe svara på...
Under ett plötsligt infall byggde jag den mest ambitiösa tanklösningen så här långt.
Det jag tyvärr inte tänkte på var att insidan på en vattenbrandsläckare är belagd med plast.
Som inte tål bensin...
Kan du stava till "igensatt bränslesystem och havererad bränslepump på Autobahn"?
Gravitationsmatning:
Tanken monterad högt, en kran för att öppna / stänga matningen från extratanken, bränslet går antingen direkt till bränslesystemet (förgasare, sugsida på hojens egen bränslepump).
Fördel: Enkelhet!
Nackdel: Tanken måste monteras högt, kan i vissa fall (hoj med insprutning) vara svårt att hitta en "trycklös" anslutning där man kan koppla in bränslet från extratanken.
10 liters Never-Stop dunken är försedd med en skottgenomgång i botten.
I den gula cirkeln anar man kulventilen som styr bränsleflödet.

Matning med pump
Precis vad det låter som, en pump transporterar bränslet, antingen direkt till förbrukaren eller till fordonets huvudtank.
Fördel: Lättare att hitta någonstans att koppla in bränslet. Man kan även använda en tank utan "hål i botten" (sugledning). Lättare att hitta vettig tankplacering.
Nackdel: Ytterligare en elektrisk pryl, större risk för läckage då bränslet är trycksatt.
Pumpen syns i den gula cirkeln.
Det gula "strecket" indikerar positionen på den invändiga sugledningen. Alltid trivsamt att slippa ha "hål i botten" på en bränsletank...

Just den där 10-liters jeepdunken åkte med på ett par olika hojar mellan 2010 och 2012.
Den inledningsvis inte helt diskreta röda färgen doldes under ett lager svart färg.

Annars kan man ju kamouflera det hela genom att få extratanken att bli det minst uppseendeväckande på hojen...

Eller få det att se ut som en del av originalutrustningen...

Sin sista resa gjorde tankhållaren till rally i tyskland 2012. Varför den inte fick följa med hem igen kan Hampe svara på...

Under ett plötsligt infall byggde jag den mest ambitiösa tanklösningen så här långt.
Det jag tyvärr inte tänkte på var att insidan på en vattenbrandsläckare är belagd med plast.
Som inte tål bensin...
Kan du stava till "igensatt bränslesystem och havererad bränslepump på Autobahn"?

Bob Sweden said:
Alla erfarenheter har lett fram till att den senaste (inte sista) versionen av extratank baseras så långt som möjligt på komponenter som:
1: Tål bensin.
2: Är avsedda att användas i bränslesystem.
3: Är lätta att få tag i.
18-liters "fuel-cell" kostar inte så mycket.
Däremot var skummet den var fylld med inte bränsletåligt...
Men det gick ju att fixa till.
tanken är inte heller direkt diskret men även det går att fixa till. Konstläder, lite spännband och en schysst symaskin löser det mesta!
Bilden är innan det var helt klart, "hålet" i bakkant är en avkapad 10-liters spolarvätskedunk, funkar bra att förvara t.ex. regnställ och matsäck i.
Avslutningsvis kan jag bara konstatera att en (välbyggd och fungerande...) extratank ger en helt annan frihet när det gäller ruttplanering.
Du tankar där det passar dig, inte där du absolut måste.
En dåligt fungerande tanklösning däremot är ett stressmoment du klarar dig utan.
Men är det nödvändigt!?
Absolut inte, men att bygga är kul...
/B
1: Tål bensin.
2: Är avsedda att användas i bränslesystem.
3: Är lätta att få tag i.
18-liters "fuel-cell" kostar inte så mycket.

Däremot var skummet den var fylld med inte bränsletåligt...
Men det gick ju att fixa till.
tanken är inte heller direkt diskret men även det går att fixa till. Konstläder, lite spännband och en schysst symaskin löser det mesta!
Bilden är innan det var helt klart, "hålet" i bakkant är en avkapad 10-liters spolarvätskedunk, funkar bra att förvara t.ex. regnställ och matsäck i.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att en (välbyggd och fungerande...) extratank ger en helt annan frihet när det gäller ruttplanering.
Du tankar där det passar dig, inte där du absolut måste.
En dåligt fungerande tanklösning däremot är ett stressmoment du klarar dig utan.
Men är det nödvändigt!?
Absolut inte, men att bygga är kul...

/B
En uttömmande tråd om extratankar?
Inte då! Det finns mer att säga, mer att fråga och nya bilder att lägga upp!
Fire away!
Hampe