CLMR

Discussion in 'Allmäna diskussioner' started by Flathead, May 15, 2016.

1. Jörgen

Jörgen IBA Member

Alltid roligt att läsa dina inlägg. Du är så positiv, ser alltid möjligheterna bland svårigheterna, t ex "ypperligt tillfälle för ett regntest" nu när påskvädret drar in över östra Småland.
    Jag hoppas att jag kan möta upp när du startar den 20 maj. Tid och plats? Det kanske finns möjlighet att följa med dig en bit på resan, men tyvärr inte hela vägen.

Jörgen

2. Flathead

Flathead Well-Known Member

Startar från Cirkel K förmodligen någon gång mellan 7 och 9 på morgonen. Återkommer med närmare besked.
    Kan jag låna din SPOT?

3. Jörgen

Jörgen IBA Member

Klart du kan låna SPOT:en.

Jörgen

4. Flathead

Då har vi en uppkoppling i cyberspace ordnad! Vi får återkomma med länken när det drar i hop sig. Skall kanske nämna att starten blir Cirkel K Oskarshamn.

5. Flathead

Övervägande positiva testresultat.

Nu på påskaftons morgon har vi utfört vad vi i min värld kan kalla högfartstest.
    Uppstramningen av länkaget till växelspaken visade sig mycket lyckat. Växlarna ligger där de ska och går i mjukt, hoppar inte ur varken vid belastning eller avslag. Den delen får anses vara färdigutvecklad.

Monterade cykeldator, låt vara lite provisoriskt då det kommer att bli ett annat framhjul.
    Dagens toppnotering blev 75 kilometer i timman dock bör inte varvtalet överstiga det vi har i 70 kilometer.
    Vilket varvtal det är har vi inte koll på men det hörs att det inte bör vara högre även av ett otränat öra.

Vi får den inte att gå lika bra på lågvarv som den gick i höstas. På måndag blir det nya tändhattar och möjligen nya kablar, anslutningen mellan tändkabel och bläcket som sitter skruvat på stiftet verkar vara lite hemlig.
    Blir det ingen skillnad så får vi göra en översyn och tätning av anliggningsytorna mellan förgasaren-insug-cylinder.
    Hjälper inte det vidtar tändningsjustering. Förställningen regleras med vänster handtag på styret som ett gashandtag och nu har vi ställt den så den tänder 7-10 mm före övre dödpunkt vid full förtändning på handtaget. Vi får för liten reaktion när vi vrider tillbaka handtaget, den bör då sjunka i varv när den står på tomgång, det gör den inte nu. Den bör även ge backslag när vi kickar med handtaget vridit på full förtändning, det gör den inte heller så den bör teoretiskt höjas ytterligare på grundinställningen men det verkar mycket att gå upp till tex. 15 mm förtändning.
    Vid för hög tändning brukar motorer "spika" och där är vi inte ännu. Tips i den här frågan mottages tacksamt.

Kan vi få motorn att gå bättre vad jag tror genom att fixa kablarna och höja tändningen ytterligare kan vi nog öka på varvtalet lite så den går väl i 75-80 kilometer. Sedan drevar vi 2 kugg på utgående axel på växellådan då bör vi vara framme på en marschhastighet närmare 90 kilometer. Att vi inte drevar på motorn, vilket skulle varit lättare beror på att då skulle den förmodligen bli omöjlig att kicka. Kicken är växlad ungefär som på en Schas mopedmotor, den snurrar ett par varv på varje kicktag. Jämfört med en HD, den snurrar nog bara ett kvarts varv på varje kick.

Ballanseringen gjorde att det i backspegeln var en hyfsat klar bild, i höstas gick det inte ens att få fast spegeln, den snurrade runt runt på styret med alltihop, spegel, skaft och fäste.
    Fortsättning följer.

Last edited: Apr 15, 2017
    Kennek and moose like this.
  6. Flathead

Dagens delmål uppnått.

75 kilometer i timmen och motorn låter väl. Detta uppnåddes genom tändningsjustering, tätning av insugskanaler och byte av tändkablar. Återstår finjustering av förgasaren och givetvis drevningen.

Med den här bilden bevisas även att väghållningen tillåter att man släpper ena handen från styret och använder den till annat än att hålla emot självsvängningar i gaffel och ram, i dagligt tal kallat vobbel.

Detta är en bild på drivningen mellan motorn och magneten, notera de 2 röda punkterna, en på varje drev.
    När de är som här mitt för varandra är det nog så bra det kan bli.

Måste även visa världens vackraste förgasare, Linkert M 88 oirginal på HD under 1940 talet.

Nu går vi in för drevningen, det kräver extern hjälp och prioriteras så jag inte hamnar i tidsnöd, åtminstone inte av den anledningen.

Last edited: Apr 18, 2017
    moose likes this.

Share This Page