Så var det dags. Första körningen sedan premiären 2010. Steg upp lite senare än planerat. Tog det trots det lugnt och åt en rejäl gröt o ägg frukost. Klädde på mig lager på lager och startade upp mina på Biltema nyinköpta eluppvärmda sulor.
(varför köper man saker som man är helt säker på inte kommer att bli till belåtenhet?)
Väckte upp sambon ur hennes Törnrosasömn för att pussa henne hejdå, och få henne som vittne till denna eskapad.
Hojen startade snällt trots tidpunkten, tankade och fick starttid 03.44. 14 minuter senare än jag tänkt mig.
Kände en svag förnimmelse av värme under fotsulorna när jag la i ettan och satte fart mot Norrköping.
Kändes väl sådär att lämna kärestan en dag då hon var ledig från jobbet. Men väderleks siarna hade förutspått att denna dag skulle vara den bästa att köra på. Uppehåll lovades hela sträckan. Till och med på västkusten!
Första benet gick mycket bra. Tankningen i Peking var hyfsat snabb. Jag brukar normalt kliva av hojen, tanka och gå in och betala för att få lite mänsklig kontakt. Denna gång skippade jag det mänskliga och nöjde mig med att sträcka på benen innan det var dags igen.
Hade bestämt innan att jag skulle stanna var 150:e km så när det var dags blev det ett snabbstopp mellan Västervik och Oskarshamn med foto och ”alltgårbrasms” till sambon.
Solen gick upp och med den sikten. Hade bytt H7rna mot dito LED historier från Kina. Dom funkade väldigt bra så jag ska inte gnälla, men dagsljus är otroligt mycket trevligare än kallt vitt artificiellt ljus.
Passerade Kalmar i god fart med sikte mot Jämjö, det var första gången jag kör söder om Kalmar på denna väg så jag såg verkligen fram mot det. Då byts det begynnande dagsljuset, som nyss jagat iväg nattens mörker, mot dis och dimma!
Vetitusan om jag inte hellre kör i mörker om jag får välja. Jaja det var bara köra på. Soppa och bensträck i Jämjö. Ännu ett helt ok stopp. En del av syftet med denna tur var att träna inför i första hand Scandinavian rally, som jag anmält mig till i eurofori efter ett flertal samtal med Hampe och Benny på mässan i Göteborg, samt eventuella mer krävande körningar i framtiden.
Befann mig nu i höjd med Kristianstad och dimman hade farit sin kos och solen sken från en klarblå himmel. Bestämde mig för att lämna E22 åt sitt öde och kopplade på Touring/Turistmode. Vänster vid Nöbbelöv och ytterligare en vänster vid Brösarp mot Simrishamn minskade medelhastigheten en hel del men höjde ögats nöje i kvadrat.
Simrishamn och sedan kustvägen mot Trelleborg via Ystad. Otroligt vackert. Mötte en hel del större hojsällskap så det var bara hålla ut vänsterhanden och känna gemenskap.
I Ystad kopplades IB mode på igen. När jag suttit hemma har jag funderat en del på vad Glumslöv kan vara för ställe. Föreställde mig en liten mack i ett genomfartssamhälle på landet. Jag hade lika fel där som när jag trodde att mina fötter skulle bli varma av ett par sulor från Biltema!
Jag var nere i Malmö tidigare i vintras på jobb och hade då som senast åkt förbi denna station. Dessförinnan ett flertal gånger så den var ingen nyhet, att det heter Glumslöv var som ni förstår däremot en nyhet.
Passade på att fotografera för att ha ett minne av denna antiklimax. Efter alla korta körningar och många stopp var det nu dags att sträcka ut igen.
E6 norrut tillsammans med hemvändande Västkustbor och Norrmän. Hade faktiskt förväntat mig mer trafik denna dag men det rullade på mycket bra. Kom in i ett bra flyt, Halmstad, Falkenberg, Varberg, städerna avlöste varandra som på ett pärlband. Stannade för att sträcka på benen vid Himle. Foto och meddela hem att det går som planerat.
Kungsbacka och sedan, som ett brev från miljödepartementet, 80Km/h.
Genom Göteborg, fortfarande inget regn! Tingstadstunneln trång men inga stopp. Vidare mot Kungälv och där någonstans var det dags att få vrida lite på gasen igen.
Såg att bränslet sinade lite så det blev till att tanka i Uddevalla. Snabbstopp, börjar få in flytet nu!
Närmar mig Tanumshede så smått, då jag nyss tankat bestämmer jag mig för att stanna i centrum och handla på Ica. Kö i kiosken. In i butiken grabbade till mig en chokladkaka och betalade utan att titta på kvittot. Misstag! Såg när jag kom hem att det saknas adressuppgift på det. Googlade fram adressen och skrev till på kvittot. Med lite tur går det igenom certifieringen, om inte får jag hoppas att mersträckorna i Skåne gör att det räcker körmässigt ändå.
Nu börjar det skymma. Satsar på att komma igenom Dalslands och Värmlandsskogarna innan mörkret är här. Lyckas bra med detta och kommer ut på E45 i Åmål lagom tills det är dags att börja använda helljuset igen.
Karlstad, bensin på Statoil. Fick veta att de byter skepnad i början på Maj. Circle K ska det heta framöver. Amerikaniserat och ännu mer snabbköp är det tänkt.
Tar ett beslut att bränslet bör räcka hem. Tankmätaren är inte direkt att lita på har jag märkt. Men 23 liter bör väl räcka de 320 km jag har kvar.
Blir längre stinter och kortare stopp nu märker jag. Hemlängtan börjar göra sig påmind.
Kör E18 fram till Arboga där jag byter till E20 för att köra söder om Mälaren via Eskilstuna.
Ännu ett kort bensträcksstopp I Arboga och sedan mot hemmet i Handen
Framme i Handen kan jag konstatera att allt fungerat bra, men att jag måste justera tidsschemat något inför nästa körning. 0.52 i medel förbrukning är för mig klart godkänt. Tung man på en tung hoj med sidoväskor och topp box är inte direkt bästa strömlinjeformen.
Nu blir det välbehövlig vila fram till RTE 16/4. Då blir det test av min rallyhoj med auxtank.
Sköt om er och kör snyggt.
//Kenne
(varför köper man saker som man är helt säker på inte kommer att bli till belåtenhet?)
Väckte upp sambon ur hennes Törnrosasömn för att pussa henne hejdå, och få henne som vittne till denna eskapad.
Hojen startade snällt trots tidpunkten, tankade och fick starttid 03.44. 14 minuter senare än jag tänkt mig.
Kände en svag förnimmelse av värme under fotsulorna när jag la i ettan och satte fart mot Norrköping.
Kändes väl sådär att lämna kärestan en dag då hon var ledig från jobbet. Men väderleks siarna hade förutspått att denna dag skulle vara den bästa att köra på. Uppehåll lovades hela sträckan. Till och med på västkusten!
Första benet gick mycket bra. Tankningen i Peking var hyfsat snabb. Jag brukar normalt kliva av hojen, tanka och gå in och betala för att få lite mänsklig kontakt. Denna gång skippade jag det mänskliga och nöjde mig med att sträcka på benen innan det var dags igen.
Hade bestämt innan att jag skulle stanna var 150:e km så när det var dags blev det ett snabbstopp mellan Västervik och Oskarshamn med foto och ”alltgårbrasms” till sambon.
Solen gick upp och med den sikten. Hade bytt H7rna mot dito LED historier från Kina. Dom funkade väldigt bra så jag ska inte gnälla, men dagsljus är otroligt mycket trevligare än kallt vitt artificiellt ljus.
Passerade Kalmar i god fart med sikte mot Jämjö, det var första gången jag kör söder om Kalmar på denna väg så jag såg verkligen fram mot det. Då byts det begynnande dagsljuset, som nyss jagat iväg nattens mörker, mot dis och dimma!
Vetitusan om jag inte hellre kör i mörker om jag får välja. Jaja det var bara köra på. Soppa och bensträck i Jämjö. Ännu ett helt ok stopp. En del av syftet med denna tur var att träna inför i första hand Scandinavian rally, som jag anmält mig till i eurofori efter ett flertal samtal med Hampe och Benny på mässan i Göteborg, samt eventuella mer krävande körningar i framtiden.
Befann mig nu i höjd med Kristianstad och dimman hade farit sin kos och solen sken från en klarblå himmel. Bestämde mig för att lämna E22 åt sitt öde och kopplade på Touring/Turistmode. Vänster vid Nöbbelöv och ytterligare en vänster vid Brösarp mot Simrishamn minskade medelhastigheten en hel del men höjde ögats nöje i kvadrat.
Simrishamn och sedan kustvägen mot Trelleborg via Ystad. Otroligt vackert. Mötte en hel del större hojsällskap så det var bara hålla ut vänsterhanden och känna gemenskap.
I Ystad kopplades IB mode på igen. När jag suttit hemma har jag funderat en del på vad Glumslöv kan vara för ställe. Föreställde mig en liten mack i ett genomfartssamhälle på landet. Jag hade lika fel där som när jag trodde att mina fötter skulle bli varma av ett par sulor från Biltema!
Jag var nere i Malmö tidigare i vintras på jobb och hade då som senast åkt förbi denna station. Dessförinnan ett flertal gånger så den var ingen nyhet, att det heter Glumslöv var som ni förstår däremot en nyhet.
Passade på att fotografera för att ha ett minne av denna antiklimax. Efter alla korta körningar och många stopp var det nu dags att sträcka ut igen.
E6 norrut tillsammans med hemvändande Västkustbor och Norrmän. Hade faktiskt förväntat mig mer trafik denna dag men det rullade på mycket bra. Kom in i ett bra flyt, Halmstad, Falkenberg, Varberg, städerna avlöste varandra som på ett pärlband. Stannade för att sträcka på benen vid Himle. Foto och meddela hem att det går som planerat.
Kungsbacka och sedan, som ett brev från miljödepartementet, 80Km/h.
Genom Göteborg, fortfarande inget regn! Tingstadstunneln trång men inga stopp. Vidare mot Kungälv och där någonstans var det dags att få vrida lite på gasen igen.
Såg att bränslet sinade lite så det blev till att tanka i Uddevalla. Snabbstopp, börjar få in flytet nu!
Närmar mig Tanumshede så smått, då jag nyss tankat bestämmer jag mig för att stanna i centrum och handla på Ica. Kö i kiosken. In i butiken grabbade till mig en chokladkaka och betalade utan att titta på kvittot. Misstag! Såg när jag kom hem att det saknas adressuppgift på det. Googlade fram adressen och skrev till på kvittot. Med lite tur går det igenom certifieringen, om inte får jag hoppas att mersträckorna i Skåne gör att det räcker körmässigt ändå.
Nu börjar det skymma. Satsar på att komma igenom Dalslands och Värmlandsskogarna innan mörkret är här. Lyckas bra med detta och kommer ut på E45 i Åmål lagom tills det är dags att börja använda helljuset igen.
Karlstad, bensin på Statoil. Fick veta att de byter skepnad i början på Maj. Circle K ska det heta framöver. Amerikaniserat och ännu mer snabbköp är det tänkt.
Tar ett beslut att bränslet bör räcka hem. Tankmätaren är inte direkt att lita på har jag märkt. Men 23 liter bör väl räcka de 320 km jag har kvar.
Blir längre stinter och kortare stopp nu märker jag. Hemlängtan börjar göra sig påmind.
Kör E18 fram till Arboga där jag byter till E20 för att köra söder om Mälaren via Eskilstuna.
Ännu ett kort bensträcksstopp I Arboga och sedan mot hemmet i Handen
Framme i Handen kan jag konstatera att allt fungerat bra, men att jag måste justera tidsschemat något inför nästa körning. 0.52 i medel förbrukning är för mig klart godkänt. Tung man på en tung hoj med sidoväskor och topp box är inte direkt bästa strömlinjeformen.
Nu blir det välbehövlig vila fram till RTE 16/4. Då blir det test av min rallyhoj med auxtank.
Sköt om er och kör snyggt.
//Kenne