"Cool Butt"

moose

Premier Member
Lite frågor om de olika Ice, Arctic, Polar Butt. Försökte hitta info på gamla forumet o fann en del. Även försökt o titta på den Finska IBA sidan, lite svårare men inte vart jag klokare. Det fick mig att skriva denna fråga. Kan ni med erfarenhet o kunskap bringa klarhet i skillnaderna mellan dessa körningar samt under vilken tid på året de bör/måste utföras.
Dan

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
Hej, kul med intresset för vinterkörningar.

Ännu så länge är det bara IBA Finland som gör något speciellt av certifieringarna för vinterkörningar.

Fritt ur huvudet så skiljer man på dem så här:

IceButt = godkänd körning som korsar polcirkeln under meteorologisk vinter.

PolarButt = godkänd körning som slutar eller börjar vid Nordkapp (Honningsvåg ok) under meterologisk vinter.

ArcticButt = godkänd körning där alla milen tillryggaläggs norr om polcirkeln under meterologisk vinter.

Vad är då "meterologisk vinter"? Tja, det - och allt annat gällande dessa körningar kan IBA Finland svara på, men ett grundtips kan väl vara DEC tom FEB...? Kallt skall det vara!

Samtliga dessa tre körningar räknas som "kvalificerade" när man använder dem i MileEater-sammanhang, men varje typ av körning räknas bara en gång. Man kan alltså inte köra 10 vinterkörningar på raken och tillgodräknas sig GOLD varenda gång - någon måtta får det vara.

Mer? IBA Finland har ytterligare en vinterkörning, som jag inte tror räknas som kvalificerad.
Undrar om den inte heter Icy Road eller något sådant? Måste köra norr om en viss breddgrad, men måste inte korsa polcirkeln.

IBA Finland vet mer.