MEA - Mile Eater Award

moose

Premier Member
#24
Undrar om Silver nivån, skall det antal körningar som anges alla vara inom 12 månadsperioden? Det vill säga påbörjade och avslutade inom 12 månader( 1 år )? Det andra alternativet är ju en körning varje månad under 1 år. Måste man ta alla nivåer i ordning eller kan man hoppa över någon men ändå få den högre nivån? Ex. MEA till silver eller guld?
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#25
Undrar om Silver nivån, skall det antal körningar som anges alla vara inom 12 månadsperioden? Det vill säga påbörjade och avslutade inom 12 månader( 1 år )? Det andra alternativet är ju en körning varje månad under 1 år. Måste man ta alla nivåer i ordning eller kan man hoppa över någon men ändå få den högre nivån? Ex. MEA till silver eller guld?
Dan
Hej,

Ja. Du har ett år på dig. Så gör du första körningen 1-april 2019 så ska sista vara gjord senast 31-mars 2020.
Nej. Inte i någon speciell ordning.
Alla körningar du gjort ligger till grund för den nivå du vill ansöka om. Så när du kört ihop till en MEA GOLD så har du bara 15+5 körningar kvar till Platinum osv. Antalet körningar "nollställs" alltså inte när du gör en godkänd MEA Silver utan finns kvar till din Gold.

Med vänlig hälsning

Daniel
 

moose

Premier Member
#27
Nu smyger sig frågelådan om konstiga körningar in sig. Läste om Greg Rice, en hejare på att köra långt o länge, att han fått diplom för en körning som heter "Bun Burner Gold 1800 Plus Club " Kan inte hitta denna i den " stora listan " från USA. Är det någon som har lite bättre koll på vad detta är samt regler för denna?
Dan
 
#28
Nu smyger sig frågelådan om konstiga körningar in sig. Läste om Greg Rice, en hejare på att köra långt o länge, att han fått diplom för en körning som heter "Bun Burner Gold 1800 Plus Club " Kan inte hitta denna i den " stora listan " från USA. Är det någon som har lite bättre koll på vad detta är samt regler för denna?
Dan
Om jag fattat rätt är det en "vanlig" BBG som sträckt sig över 1800+ miles, inga andra regler alltså, bara ett annat diplom. Omöjligt att genomföra i Sverige känns det som då den totala snittfarten för att hinna blir dryga 120km/h.
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/bbg-51-52-certificates.2621/
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#29
Exakt så är det.
Det är en BigDog-körning som kräver ohyggligt mycket av både förare och planering.
Innan man dömer ut körningen som mindre lämplig så skall man ha klart för sig att den inrättades för att sätta stopp för milraseri på just guldkörningar. Genom att inte längre redovisa exakt tillryggalagd körsträcka så närmar man sig RollsRoyces gamla sätt att ange effekt.
Det är "tillräckligt" helt enkelt. Man har kört mer än 1800 miles på dygnet, och det redovisas som 1800+, inget annat.
Ingen uppe på denna nivån kan fortsätta jaga någon annan med allt högre distans inom 24 timmarsintervallet på detta viset.

Dygnssnittet behöver ligga upp över 120 km/h och ja, det är tufft att nå.
Få svenskar har klarat vanlig Gold-körning som kräver ett dygnssnitt just över 100 km/h.
Steget upp till 120 km/h är stort, och kräver massor.

Vi accepterar inte denna körningen på svenskt vägnät i sin helhet - det har vi inte vägar och hastighetsbegränsningar till.
Men, använder man reglerna för BBG 1500 Gold Sverige så går det att börja respektive avsluta en sådan körning i Sverige, lagligt.
Lämpligt? Mja, det finns bättre sträckor i Europa att planera in en sådan körning på.