Nybörjar frågor.

Martin Olofsson

Well-Known Member
#1
Hej
Tänkte testa att köra en SS1600k nu i sommar.
Fråga: Om jag startar i Stenungsund via 45án till Åre och samma väg tillbaka, är det ok? annars södra Sverige rundan.
Jag skulle nämligen vilja testa att se hur långt/länge jag orkar köra på min pendlar hoj, en Honda Innova125.
Skall öka tankvolymen till 9L:) räknar med att komma 25-30 mil per tankning.
Planerar att köra med KTM adventuren också någon annan gång.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Ah! Innova - där har vi ingen medlem som kört på en sådan ännu.
Saarela rullar ju mycket, men har inte formaliserat sina körningar med vittnen och så. Ännu...

Du har alltså chans att bli först på Innova i Sverige!

Fram och tillbaka till Åre funkar kalas!
...om man tänker sig för med sina kvittopunkter.

Jag väljer Statoil Spekeröd och OKQ8 uppe på E14 som start, vändning respektive stopp.
"Snabbaste" enligt Google maps säger



82,1 mil enkel vag. Lugnt?

Nej!

Har finns ett par luriga kilometertjuvar.
Kortaste vag for att ansluta till E45 fran Spekerod går via



Ucklum och gamla vagen på vastsidan om Gota Alv.
Hoppsan! Plotsligt nere på 81,3 mil enkel vag.


Nasta stotesten ar passagen av Sveg - dar har många tappat mycket kilometer pa sina IBA-korningar!



Har bojer den kortaste vagen av redan innan Sveg och genar vid golfbanan.
Sedan blir det varre andå: vid Alvros lamnar kortaste strackan E45 och sticker in på grusvagarna langs Inlandsbanan - och plotsligt ar man nere på 80,4 mil enkel vag!

Aj aj aj - en SaddleSore 1000 ar 1,609 km: dar rok den.
Mojligen racker korningen till en SS 1600K, men med bara några fler kilometertapp langs vagen så ar aven den distansen i farozonen.


Tyvarr har vi varje år medlemmar som raknat lite for snålt, som inte fullt ut forstått vikten av hornpunkterna for att kunna dokumentera att man verkligen fardats en viss stracka.

...och varje år så hor vi samma argument: "Men, sådana vagar kor ju ingen vettig manniska...?"

Darfor ar det så harligt att just du med en Innova frågar!
Med en sådan hoj ar faktiskt en del av dessa "kortaste vagvalen" faktiskt ganska rimliga.
Mindre trafik, trevligare vagstrackning, vackrare vyer - och dessutom den berusande kanslan av att behova slappa av har och var for att ta sig igenom en del bojar eller så... :D

Min absoluta rekommendation till dig ar att kora in i Sveg och ta ett kvitto dar på Statoil.




Det ger dig 81,1 mil enkel vag - oavsett milfallorna i ovrigt.
Små marginaler, forvisso - men det skall det vara på en Innova!


Lycka till med dina forberedelser. Vi ar nyfikna hur du tanker preppa hojen med extratank och så.



Hampe
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#3
Hej.
Jag tackar för hjälpen.
Funderar på denna tanken från Acerbis. Tänkte demontera topp boxen och montera tanken där istället.
Jag har möjlighten att fortsätta söderut på E6 för att förlänga streckan om tiden räcker, Kode, Kungälv, StigsCenter tex.
Räknade lite på skoj vad bränsle förbrukningen blir,högt räknat bör jag hamna på ca 48-50L t&r.
Klart godkänt.
Kommer med bilder när jag har alla delar:)
 

Attachments

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Wow!
0,3 l/mil är extremt snålt i verkliga verkligheten.
Är du säker på siffran?

Hondas NC 700 anses ju vara en snål rackare, men där har jag tömt 14,1 literstanken på 17,5 mil.
Oh yes - tankade fullt på Statoil Söderleden och var torr på sydsidan av Hallandsåsen... :eek: :eek: :eek:

0,8 milen - rent av lite mer än vad min Varadero brukade dra under liknande förhållanden.
Okay okay: det var inte under IBA-regler, och det fanns dessutom en färjeavgång som bortre parentes - och som väl var: en fulltankad reservdunk.

För mig brukar alla cyklar jag kör hamna kring 0,75 l/mil i praktiken - utom små 125 cc fyrtaktsscootrar.
Där räcker det med 0,45 l/mil... :D

Grejar du att köra på 0,3 så är det hatten av för dig!

Extratanken är fin! Jag kommenterar den i tanktråden.


Hampe
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#5
När jag pendlar till jobbet 35km enkel väg så kommer jag ca 12mil på 3L = 0,25.
Då håller jag ca 80 km/t. Om jag är lugnare med accelerationerna kan jag få den att dra lite mindre.
Tänkte montera ett steg större main jet för innovan är väldigt snålt ställd original, och enligt Thailändarna så gör det en del på styrkan utan att försämra nämnvärt på L/km.
Vi får se vad det blir på en långkörning med nästan konstant fullgas:)
Fullgas= 100Km/t på platten utan motvind:)
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Ja, det var ju dumt av mig att ifrågasätta dig och din körning med din hoj.
Rimligen så har du liiite bättre koll på den än vad jag har... :confused::oops::eek:

Vi håller tummarna för dig!
Nästa år - 2017, kör vi jippot "125;ans dag" igen.
Då räknar vi med minst en Innova på startlinjen.



Hampe
 

Cawwa

Active Member
#7
För ett tag sen funderade jag just på en Innova när jag var inne på Ahlqvist och frågade lite. En av anledningen till att den har så låg bränsleförbrukning är att det inte är någon automat utan den växlar med riktiga växlar. Fantastiskt soppasparande!

Friskt vågat ute är halva .... äuhm ... alltså, Lycka Till!!
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#8
Inga problem.
Med så låg bränsleförbrukning måste man se/uppleva det för att tro på det:)
Det skall bli spännande att se om man klarar detta, marginalerna är ju ganska små.
Nu har jag beställt extra tanken och tänkte T'a in den mellan bensinkranen och original tanken.
Min ide är att när extra tanken har tagit slut och bränslet börjar komma från original tanken så kommer jag att se det på tank mätaren, dags att spana efter en mack.
Bilder kommer när jag monterat.
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#10
Nu är hojen utrustad för körning, kanske monterar ett par sadelväskor.
Den stora lampan är för att original helljus är lite bättre än ett stearinljus från IKEA:(
Extra tanken fungerar nästan som det var tänkt, original tank lock läcker.
Får hålla koll på tankmätaren och öppna extra tankens bensinkran när reserven tänds.
Har testat och det funkar:)
Tänkte köra helgen innan nationaldagen lördag den 4 eller söndagen den 5.
 

Attachments

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Ha ha ha ! Först såg jag inte extraljuset, för ögonen fastnade på de otroligt eleganta vindavvisarna på styret.
Köpes? Hemmasnickrade?

Därpå - så klart, den snygga Acerbistanken. I grått är den otroligt diskret!

Men sedan. Herre min je! Sedan såg jag ljuset. "I saw the light..."
Xenon? Det ser ut att vara ett kommunljus? Alltså ett ljus som man kan lysa tvärs över en kommun in i en annan... :D

Vad är det för en påkostad hållare du har? Är det en original främre pakethållare?

Tips: Stenskottsskydden i polycarbonat kan ha en otrevlig förmåga att leda ljus "runt hörnet".
Inget man tänker på under en första provkörning, men grymt irriterande efter några timmar i mörkret.
Problemet är lätt avhjälpt - svart eltejp på den delen av stenskottskyddet som är synligt för föraren.


Jag önskar dig verkligen lycka till med projektet. IBA-körning på en Innova är verkligen speciellt.
Det har gjorts tidigare, men varje gång är en prestation.

Se till att du lägger upp en länk till din Spotwallasida här inne - kanske i denna
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/körningar-som-rullar-just-nu.457/page-2#post-6202
tråden om du vill.




Hampe
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#12
Man brukar se lampan först när jag är ute ock kör :)hahaha:)
Jag får många kommentarer angående extraljuset, har kört nästan 2000 mil med biltemas 9" halogen lykta.
Bytte upp mig till en Kina 35W xenon med breeeed ljusbild (har sånna på arbetsbilen) nu ser man alla djur vid vägkanten flera hundra meter fram.
Angående irriterande ströljus så är faktiskt original lampan största problemet när det regnar, men nu när det blir lite längre natt körning får jag ta och göra något åt det:)
Extraljushållaren är en egensvetsad konstruktion.
Puig är märket på vindavisarna, ca 450kr från Tyskland.
Tyckte inte det var värt besväret att tillverka egna.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#15
Det går inte att låta bli att le när man ser en Innova med den gryffelampan.
Så fel att det blir rätt. Helrätt!

Ser fram mot att följa dig på Spotwalla i helgen.




Hampe
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#16
Jag räknade ihop bensinkvittona och efter 1682km enligt google (1726 på odometer)
så har Innovan förbrukat 53,37L :) :)
Klart godkänt med 0,31 i förbrukning :) Det känns dock i kroppen då Innovan är lite begränsad vad gäller sittställningar.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#18
Grattis Martin! Visst är det en skön känsla när det sticker upp ett stort vadderat kuvert ur brevlådan?

Bra kört. Håll kvar i Innovan ett år till, det kommer att finnas en viktig IBA-anledning att ha en bra och utprovad 125a på 125:ans dag nästa år...
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#19
Hejsan svejsan.
På väg till Oskarshamn tappade Innovan orken ungefär som stopp i bränsleledningen som har hänt ett antal gånger förut när man har legat med fullgas en längre stund(1-2 tim).
MEN denna gången var det ett otäckt missljud.... och sen startade den inte. Olja i motorn men väldigt mycket metall:(
En eloge till Hampe som ringde och erbjöd hjälp, men jag hade redan ordnat bärgning hem som jag satt och väntade på.
Tömde ut oljan(mera spån alu och metall) och rev ut motorn.
Hittat felet, stor ändans lager på vevstaken hade rasat??? Varför??
Sug silen var nyligen rengjord och oljebyte var 200 mil.
Kanske dåligt lager??
Byta lager,kolv,cylinder och vevparti behövs.
men under tiden så har jag köpt en CBF125 som gått 509 mil för att ha som pendlings hoj.
Hampe kom förbi på fika om du har vägarna förbi.
 

Attachments

Martin Olofsson

Well-Known Member
#20
Jag har satt en temp mätare på CBFén för att kolla oljan vid fullgas körning.
efter 40min med lätt motvind och fullgas för att hålla 90km/t, var oljan uppe i 110 grader C.
Skall kolla om man kan montera ett oljefilter/oljekylare för att tempen inte skall skena iväg.