Nybörjar frågor.

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#21
Kul att höra från dig!
...även om ämnet kanske inte är så kul.
"Cubmotorn" upptagen till 125 cc lär visst ha en enda svaghet, och det är just lagret i vevstakens storända.
Retligt på en annars skottsäker maskin.

CBF blir fin som pendlingshoj den med - men var skall du få plats med Extraljuset någonstans? Stort "E" där... :D

110 grader som oljetemperatur är inte alarmerande för en luftkyld maskin som går för fullt mest hela tiden.
Man siktar på att hålla sig kring 100 - 105 grader på en vätskekyld bruksmaskin för att inte steka oljan i förtid, men 110 grader eller rent av lite till måste vara okay på en lyftkyld sugmotor som ger runt 100 literhästar.
Högre temperatur, typ 130-150 grader, beroende på oljekvalitet gör att oxidationsprocessen går fortare - alltså att oljan förlorar sina goda egenskaper, och istället börjar samla på sig dåliga. Sådant går att hålla i schack med bra olja, och tätare byten. Inte idealiskt, förvisso, men är man medveten om det så kan man möta det.

Skall du eftermontera oljekylare, men samtidigt pendla höstar, vårar och kanske även vintrar, så bör det sitta en termostat där som reglerar flödet - allt för att oljan verkligen skall kunna komma upp i rätt temperatur och inte bli hängande under 100-strecket. Det är ju inte bra det heller.


Din inbjudan tar jag till mig. Du anar inte, men jag var banne mig uppe i dina trakter i måndags för att leverera hjältehojen från Naruska Tour till sin nya ägare:



Ännu en outslitlig Hondaprodukt. Japp, outslitlig.
8000 mil och ett hårt, kärlekslöst liv innan mig, och jag sparade sannerligen inte på krutet under mer än 500 mil på 10 dagar; det mesta på grus.
Höll hela varvet runt, med en Ironbuttkörning hemåt som avslutning.
Ny ägare nära dig.


Vi hörs!



Hampe