125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#21
Nya frågor från de intresserade:

Vilken väg skall vi köra?

Inte spikat ännu. Det finns en sträcka på papper, men den skall köras först så vi vet att den är trevlig att köra med våra hojar.
Det kommer att vara inslag av motorvägskörning för att lyfta snittfarten lite, men mindre sådant än de tidigare åren. Generellt mindre och trevligare vägar, på bekostnad av...


Hur långt blir det mellan tankningarna?

Trevligare vägar ger tätare mellan hörnpunkterna, och därigenom fler tankningar.
...alltså ett tuffare genomförande.
Nämnde vi att körningen är klassad som Gold...?;)

Deltagare skall ställa in sig på att klara 20 mil i landsvägstempo mellan officiella tankstopp. Den som inte klarar det får antingen ta med bensindunk, eller börja fundera på extratank. Mellantankning på bensinstation är ett annat alternativ för enskilda deltagare, men där tappar man lätt minuter.

Vi har några förare på rejält effektsvaga maskiner som hoppas kunna hoppa bock över ett eller flera tankstopp genom att ha extratank monterad. Vi hoppas kunna gå dessa till mötes genom att lägga in några sträckor utan hörnpunkter på uppåt 30 mil, där andra mellantankar på ca 15 mil.
Extratank kan alltså vara en lösning för att kunna fullfölja även med löjligt svag hoj. Fundera på det.

Kan man ha annan stor hoj som kör med och servar med bensindunk?

Det korta svaret blir: Nej.
Det utbroderade blir:

Det kommer att vara många stora hojar som kör med. Somliga tar kvitton och lämnar in körning, andra kör med del av sträckan så länge det är kul.
Det är inte alls otroligt att någon av dessa har med sig extrabränsle i en dunk - och självklart får denna någon också hjälpa en deltagare med soppa om någon har kört torrt.
Det kan tillochmed vara så att vi släpper iväg en officiell sweephoj en kvart efter sista ekipage som har med sig några enkla verktyg, lite buntband, däckjärn och grejer.

Men, att avdela en hoj som passar på ett enda ekipage och servar detta med bränsle osv, det är inte i linje med vad vi tänkt oss.

Ös på med fler frågor! Här eller på mailen.
 
#22
Sådär, nu börjar det mesta bli klart. Efter förgasarrengöring och nytt tändstift så startar och går den utan problem. Den går tydligen lite fett för den vill inte ha någon choke när den har startat, använder den bara precis i starten.
Jag ställer på hojen imorgon och besiktning är inbokad på fredag den 3 mars. Sedan ska jag köra så mycket som möjligt med den för att sortera ut svagheter och styrkor. Planerar att köra några riktigt långa etapper för att dels se om hojen håller ihop som den ska, dels kolla om jag själv pallar att sitta som en fällkniv under så många timmar. Tillförlitligheten är viktig.
Etapperna har jag tänkt vara minst halvdistans på en SS1ooo. Då kan jag få kläm på bränsle- och oljeförbrukning, marschfart och maxfart, tid för tankstopp och allt annat som är nödvändigt att ha koll på. T ex vilka verktyg som jag absolut måste ha med. Det är mycket att tänka på och planera för när man har begränsat med packutrymme.
Det blir ju inte som att köra med Trajjan, där är det nästan bara att sätta av tid för en SS1000 i princip när som helst så vet jag att både jag och hojen klarar av det.

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#23
Härligt att läsa om dina förberedelser, Jörgen.
"Sitta som en fällkniv" säger du...? Kanske inte världens största 125:a, alltså?
 
#24
Njaa, så jäkla liten är den inte. Två tonåringar i 65-kilosklassen klarar den ju utan problem. Men för en stel 60-åring kan vad som helst som inte är som en Guldvinge vara obekvämt.

Jag har faktiskt döpt den till Virus. Tycker det är ett passande namn av flera anledningar...:cool:

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#25
Det kommer att bli spännande när täckelset dras av och vi får se vad du hittat. :)


Fler frågor:

Slipstreaming, är det okay?


Samvetsfråga. Alla som varit tonåring och kört 125a känner till de magiska effektresurser som finns i en standard 125a.
...om man bara slipper den förbannade vinden!

Även andra trafikanter har nytta av att ligga i suget av andra fordon:


...men det finns risker. :D


Om vi tar avstamp i föreningens motto "Safe long distance riding" så ställs man inför en massa olika svåra avgöranden:

Det är självklart inte säkert att lägga sig direkt bakom en ovetande bilist och använda sig av hans baksug.

Men, det är heller inte självklart att ligga platt på tanken utan riktig koll på mer än instrumenten
Det är heller inget vidare tryggt att stånka fram genom motvinden i 70 km/h, när uppkopplade bilister läser sina mail i 110.

See...? Det finns inga enkla svar.

Vid de tillfällen man dras med vind snett in framifrån så är det inga problem att både ligga i en snygg zig-zag formation, ha fri sikt framåt och även en egen sfär att bromsa i om någon annan skulle göra det samma - och ändå skapa vindskugga åt varandra.
Vad det handlar om är den som drar måste tänka sig för hur han eller hon skapar bästa tänkbara förutsättningar för sina kompisar i sin körgrupp.

Andra tillfällen är mer svårbedömda. Det får helt enkelt vara upp till deltagarna i den specifika körgruppen att sinsemellan bedöma efter förutsättningarna, trafiksituation, tid på dygnet, väder, whatever hur man vill göra.
Vi är alla vuxna människor, erfarna motorcyklister och IBA-medlemmar dessutom - så vi faller tillbaka på en annat klassisk IBA-tes: "Don't embarrass the organization". Kör snyggt, helt enkelt och skäm inte ut oss.

Vad vi INTE vill se är lättare att lista:

* Häng inte på någon annan, ovetande trafikant

* Slipstreaming i tät trafik

* Stor cykel som följer och groomar en specifik deltagare genom hela resan är inte okay.


Vi vet redan nu att vi kommer att få med flera hojar under 110 cc, och faktiskt även under 100cc!
Till er som ännu inte skaffat hoj, men planerar så vill vi inskärpa att hojen skall klara rundan "för egen maskin".
Basera er inte på att ligga i suget efter någon annan - det är inte det som är meningen med denna körningen.




Klippet ovan...?
Från guldrullen "Breaking away" 1979 i regi av Peter Yates.
Peter Yates, Peter Yates...? Just det: den Peter Yates.
...som även regisserade "Bullit".
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#26
Fler frågor från intresserade:

Är det okay att köra hojen till starten på släp?

Där svarar vi odelat och oreserverat JA!
Det är helt okay att traila hojen till Enköping, ingen skugga skall falla över den som gör så - och andra som eventuellt kör 125:a till evenemanget har chans att få skjuts hem med sina egna rester efteråt.

1000 miles på 125;a är inte helt okomplicerat, och det kan vara mycket praktiskt att ha verktyg och delar med sig i skåpbil eller släp.

Plats att parkera finns vid pensionatet.
 

Frazze

Premier Member
#27
Apropå 125:ans dag. Vi är i Jacksonville, Florida på IBA-träff. Mötte igår en kanadensare som kört hit på sin Honda CBR 125. Fullt utrustad med extratank och allt. Med den har han bl a kört 50cc (kust till kust på 50 timmar) samt BBG 1500! Toppfart=marschfart 72 mph.Bilder följer när vi har kommit hem.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#28
Låter som Robert Munden...?
Hälsa honom från mig om du träffar honom. Helt klart idolämne!

Kul att ni är på IBA JAX Pizzaparty. Berätta mer när får chansen.



Hampe
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#31
Japp, Bob Mundens hoj!
Grattis till er som varit med om IBAs klassiska Pizzaparty i JAX och träffat alla di store.
Rapport emotses!


Ny fråga har flutit in:

"Får man ställa upp med en Whizzer?"

Whizzt! är vårt omedelbara svar.
138cc sidventil är helt okay!



Men! Stort "men": Den skall vara reggad, besiktigad och godkänd för trafik.

"Äsch, det finns väl inga besiktigade Whizzer i Sverige...?"

Mja, man skall aldrig säga aldrig. Koll vad jag har hittat!
https://biluppgifter.se/fordon/TTN214

Det togs in en hel del Whizzers på det glada -00 talet av mer eller mindre seriösa importörer, men knappast någon lyckades få hojarna godkända för trafik i Sverige.
Dom rullar vidare som "moppar", och så kan vi inte ha det hos oss. Reggat och i ordning, tack så mycket.

Hojen i länken ovan är förmodligen intagen som flyttgods, och med dom generösare reglerna kan man nog få igenom vad som helst.


Ett annat hinder för ett lyckosamt avslut på en SS 1000 är den blygsamma effekten ur sidventilaren.
"Men, man kan ju trimma...?"

Ja, det kan man. Problemet är utgångsmaterialet. Även om man toktrimmar och dubblar effekten så är man kvar nere på 3,5 häst...
För klent för uppgiften, det är vi nog alla ense om.
Men visst - siktar man på att fyrdubbla originaleffekten ur den långslagiga sidventilaren så lär man ha en chans att komma runt.
Effektmässigt...

Det här kommer att blir kul! Att folk bara hör av sig med sådant här fyller oss med värme.
Du som frågade: Vill du absolut inte köra något annat än just din Whizzer så häng med så länge det känns kul, eller tajma vår passage av en mack nära hemma, och kör med så länge du känner - det är ett underbart sound i en Whizzer och det piggar upp att se och höra en sådan hoj.
 

Frazze

Premier Member
#32
Rapport kommer. Har förresten gjort en första testtur på 8 mil med Yamahan idag. Går fortfarande som en dröm men kommer ändå att få en ordentlig översyn inför sommarens strapatser. Vi ses i Enköping!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#33
Det är dags att börja anmäla sig!

Främst för att antalet bäddar skall fördelas och räcka till, men även för att vi skall ha chans att sätta ihop lämpliga körgrupper. Maila din anmälan till events(#)ironbutt.se med en liten beskrivning av din hoj och vilken marschfart ni trivs bäst i. Läs också igenom texten nedan och meddela vad för slags förläggning du önskar.
Det finns plats för släpkärror på platsen, och även för uppställning av husbil. Detta är gratis, liksom att tälta i trädgården.

Det är som tidigare Pensionat Närheten i Enköping som blir vår bas.
Starten för 125;ans dag går tidigt fredag morgon.

Priser för övernattning ser ut så här:

Torsdag: del i dubbelrum: 250,-
Eget rum: 500,-
(dessa priser är subventionerade för deltagare på 125;ans dag)

Fredag: del i dubbelrum: 375,-
Eget rum: 775,-

Lördag: del i dubbelrum 425,-
Eget rum: 850,-

Specialpris för den som bokar alla tre nätterna:
Del i dubbelrum: 825,- totalt för alla tre nätter
Eget rum: 2,025,- totalt för alla tre nätter.

Frukost ingår vid övernattning för lördag och söndag morgon.


IBA Sweden bjuder betalande medlemmar på mat och måltidsdryck under lördagskvällen, gruppfotot tas 18:00.
Vi lovar trevligt umgänge, fantastiska historier och ingående däcksparkning på de hojar som står parkerade.

Övernattningen på vårt pensionat brukar bli fullbokad snabbt, så dra inte för länge på din anmälan - speciellt inte eftersom vi kör 125;ans dag samtidigt.

Anmälan alltså till: events(at)ironbutt.se




Välkomna!
 
#34
Har vi någon uppdatering vad gäller antal deltagare? Det är nog intressant och veta vilka som räknar med att köra på 125.ans dag. T ex en lista som man kan fylla på namn allt efter hand.

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#35
Har vi någon uppdatering vad gäller antal deltagare? Det är nog intressant och veta vilka som räknar med att köra på 125.ans dag. T ex en lista som man kan fylla på namn allt efter hand.

Jörgen
Bra ide!
Det har flutit in några fasta bokningar redan, och väldigt mycket fluff dessutom.

Vi låter detta vara en diskussionstråd, så öppnar vi strax en strikt, "hårda fakta-tråd" som vi håller fri från rundsnacket.
Häng kvar!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#36
Dags att starta en liten tråd där vi antingen tipsar varandra om intressanta objekt, diskuterar omöjliga - eller kanske varnar varandra för skumma grejer.
Bilder lättar upp!



En Yamaha Chappy 80 cc från 1981!
https://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_chappy_80cc_70711085.htm?ca=20&w=3
Any takers?

Priset är ju uppefter väggarna högt, men... ...ändå intressant, på något galet vis.
"Tjejmoppe" sade man föraktfullt på den tiden, men nu är den mest damig - av bilden att döma... (Gö-te-borrrg...)



Fler omöjligheter:



https://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_beluga_80_70582922.htm?ca=20&w=3

En tillsynes jättefin 80cc Beluga från sent 70-tal.
Dyr, tycker jag.
Annonsen upplagd 4/12 och ramlar snart ut från Blocket om ingen förnyar annonsen.
Läge för skambud?

Gammal: Check
Scooter: Check
Tvåtakt: Check
Lyftkyld: Check
80 cc: Check

Vad kan gå fel...? :D



Inte sugen på små 80cc scooters?
Better ride in style, i en vuxen cruisingposition?
Du vill höra den mäktiga twinnen mullra mellan huskropparna?
Får jag föreslå en...



...Dadyw Pagsta 125?
https://www.blocket.se/dalarna/MC_Dadyw_Pagsta_125_70759922.htm?ca=20&w=3

Dessa tre hojar är alla grymt och ända upp till groteskt överprisade.
Halva summan kunde varit nog, imho. ...och kanske är det där man hamnar med lite prut?
Men, som alltid är det köparen som bestämmer vad som är billigt och dyrt.


Lycka till i jakten, hörrni - och fyll på med era egna Blocketfynd!




Hampe


3 för 1?


https://www.blocket.se/trelleborg/2X_honda_cb_125_t___suzuki_gt_125_a_71605100.htm?ca=20&w=3


Någon av dem borde väl gå att få snurr på?


Här några 150cc scootrar som också funkar på denna körningen:

En "MC 150cc" ("Yamati")


https://www.blocket.se/vasterbotten/Mc_150_cc_390_mil_71614575.htm?ca=20&w=3


och en Yinying 150cc


https://www.blocket.se/skaraborg/Yiying_150_cc_71398304.htm?ca=20&w=3

Olika landsändar, bara några 100 mil på hojarna - nästan nya.
Alla utannonserade i prisklassen kring 7,000 spänn.

Vilken ger tryggast mil? Vilken klarar en IBA-körning? Vilka ger pengarna tillbaka igen?
Vilken är roligast att arbeta med?
"Ny" kinascooter eller ett sjuttiotalsvrak?

Vilken är det bäst prutmån på...?




Hampe

Vi hade en Beluga 80 tidigare i tråden.
Vad sägs om en solblekt 125:a?


https://www.blocket.se/halland/Beluga_125_71615429.htm?ca=20&w=3

Hmmm.... Halland, minsann.

eller en "Vespa"


https://www.blocket.se/uppsala/125_Vespa_71615322.htm?ca=20&w=3


Lite vettigare priser på dessa? Det går nog att pruta här med.


Hampe


Denna bara måste upp!




https://www.blocket.se/orebro/Honda_XL_125R_71728044.htm?ca=20&w=3


Hmmm... Inget pris anslaget? Undrar varför...? :rolleyes:


En till:



Nej, det är ingen "Vespa" men jag antar att det låter trevligare än "ZN125T-E3"


https://www.blocket.se/gavleborg/Vespa_125_71728976.htm?ca=20&w=3
Tänk alla dessa kinafordon som köptes en masse för några år sedan. "För att dom var så billiga".
Hur billiga var dem egentligen?
Vi får väl hoppas att den som köpte denna retropulkan inte betalde fullt nypris när det väl begav sig.
...å andra sidan har man väl rimligen haft kostnader för den under tiden. Skatt, försäkring
osv?

Om vi ändå delar värdeminskningen med 50% stå som "milkostnad" så landar den med 62 körda mil på sådär 120,- milen. Värt?

Skulle inte tro det. Mitt tips är att köpa billigare, köra mer och sälja för ungefär samma som man köper för.
Då blir det bättre milkostnad.
Vad skulle man egentligen betala för en sådan här? 62 mil säger en hel del hur kul den är att köra...
3000 spänn? Om allt funkar? Mindre ändå? Besk karamell för någon som köpte den ny för 15 lax 2 år tidigare...

Och ändå är den inte dagens mest överprisade.

Den utmärkelsen går till någon av dessa:

https://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_Beluga_125_XC125_ruta___box_71696733.htm?ca=20&w=3

https://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB_125_71217262.htm?ca=20&w=3


Jag bryr mig inte om att ta någon printscreen på dessa. Dom kommer nog att vara klickbara ganska länge...


Dagens GDS däremot ligger här:
https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_RD_125_Gor_det_sjalv_MC_71716081.htm?ca=20&w=3



Bra pris för en hög med delar - om man har motsvarande pryttlar hemma redan.


This Suzuki RG 80 is already a long time for sale:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=216307789
Might be one of the smallest bikes (79cc) for legally and easily riding an iron butt.
There is an Aprilia RS 4 50 for sale too, but 45/50 kph bikes are not allowed to ride on the highway. Can't be registered as a >45kph bike, because it would now fail any emisssion test.
But my interest for small motorcycles is based on profitability. Therefore, I wouldn't buy anything just for a single trip, but use something I have anyway.


Ein Süßigkeit!
Better make a permanent picture of it her:


Photo credit: www.mobile.de

I can tell that you - you, and everyone else will be amazed over what will show up on the grid in August.
How many of them will actually arrive 24 hours later? Well, let's say that some people is not making it easy for them selves... :D

Your link to the microGamma in 80cc edition kind of explains why Benny looked so extremly big on...



...125-issue of the same bike. The 125-miniGamma was always half a number smaller than it's full fairing competitors TZR and NSR. The pieces comes together if you see it as a bored-up 80 cc rather than a sleeved-down 125cc.

I support your opinion on practicality - we hope to see some of our members everyday commuter-bikes such as ANF Innovas and cheap Chinese scooters, but I know that a lot people is in the market to find a bike just for this ride.
...and they are cheap!
There are old 125s standing idle almost everywere, bikes that the owner have grown out of, or just got bored with.


Så, lite fler tips:

Megapussel för 5,500,-
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB_125_72002882.htm?ca=6&w=3

Samma säljare har en i Sverige mycket ovanlig XL 100 till salu:
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_XL_100_72002881.htm?ca=6&w=3

Brutalt överprisad, och massa jobb med. Är den ens reggad i Sverige?


Vuxen Peugeotscooter:
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_Elyseo_125_72191118.htm?ca=6&w=3


Höga priser...? Jovars, på det som blir kvar på Blocket veckor i sträck så ligger priserna högt.
Det som är rätt prissatt försvinner dock direCkt!

Under helgen dök det upp en annons från Dalarna på något som såg ut som ett välbehållet exemplar av en Yamaha AS3 från 1973 - typ en sådan här:



Enligt annonsen körd fram till 1984, och sedan undanställd fram till nu.
Utan att försöka sälja någon annans redan sålda hoj, så såg den ändå ut som ett vettigt och hyfsat enkelt objekt.
4,000 spänn var annonspriset, och den låg som sagt inte uppe många timmar.
Fynden finns, men man måste vara PÅ!


Hampe
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#37
Bra ide!
Det har flutit in några fasta bokningar redan, och väldigt mycket fluff dessutom.

Vi låter detta vara en diskussionstråd, så öppnar vi strax en strikt, "hårda fakta-tråd" som vi håller fri från rundsnacket.
Häng kvar!

Som sagt - utmärkt idé, Jörgen.
Nu har vi en tråd bara med hårda fakta http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/125-ans-dag-18-8-2017-hårda-fakta.1279/ och där de som anmäler sig kan skriva in sig.

Frågor, allmänt snack och glada tillrop tar vi här, och dessutom är den gamla "annonstipstråden" flyttad in här för att det inte skall bli för plottrigt. Let's roll!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#38
Det är troligt att jag kommer. Planen är en sub 110cc driftsäker asiat med förhoppningsvis en XT monterad.

Om jag inte får rätt hoj på kroken så kommer jag någ ändå....
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#39
Det är troligt att jag kommer. Planen är en sub 110cc driftsäker asiat med förhoppningsvis en XT monterad.

Om jag inte får rätt hoj på kroken så kommer jag någ ändå....
"Skallvärden" fetmarkerade i din post. Vår CompuSearch* har har kommit fram med följande förslag:




Sub 110 *check*
Asiat *check*
XT *halvcheck* Du kan lobba in ett badkar bak i lådan.

Sägs toppa 80 km/h enligt den kinesiska hemsidan.
https://www.alibaba.com/product-detail/ZNEN-MOTOR-M-Kangaroo-pizza-delivery_1032618918.html

Levereras med vackra däck av vacuumkonstruktion:

3,Front and rear vacuum tire :durable,fasten, balanced ,and beautiful. the tire is wear-resisting and aiti-explosion.
Just däcken trycker man lite extra på: scrollar man ner på sidan så ser man ett uppskuret däck som har CORD! inbakat i gummit. "Gugrantee Traffic Safetey"

Tjöööp!