Alpen Butt Rally 2017 - Rapporter och kommentarer

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Hela flocken samlad och snart även färdiga för kvällen. JOL ska checka in och fixa sitt pappersarbete.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Svenskt besök på rallyhotellet!

Magnus Fransson, på hemresa från Kroatien, ändrade lite på rutten och landade för en stund på rallyhotellet. Snyggt! Magnus är från Oskarshamn vilket bara befäster att vi smålänningar är ett bra folk! ;-)

1501865199966_PART_15018651999211.jpg
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Oj. Här sitter jag och slappnar av.

JOL - Har med 10 minuters marginal lämnat in sitt pappersarbete. Tror ni han har förberett pappersarbetet innan ankomst? Absolut!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Tror ni att någon inte somnar ovaggad? Ja. Fler än ni tror. Adrenalinet sitter i. Men när det väl släpper så. Ju fortare desto bättre...
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Visst är det jobbigt? 4 förare som sitter med typ 50 andra och äter. Trötta, glada och förväntansfulla.

Bra väl? Absolut! Mitt glas är alltid halvfullt.

Men?

Men vadå?

Såklart.

Vem som helst av våra förare kan vara DNF. Vi vet det inte förrän imorgon. DNF efter ben 1 eller dnr efter Ben 2. Allt händer i morgon.

Vi håller alla tummar vi har!
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Spännande att man på alpenbutt.com tagit bort poängställningen från ben 1. Är det någon som har den så meddela mig på enklaste sätt.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
22:20

Våra förare har dragit sig tillbaka. Några somnat och några försöker somna.

Vad har vi varit med om idag?

SPOT låg nere. Svårt för någon att följa. Kom tillbaka någon gång vid 15-16 på eftermiddagen. Detta drabbade alla med SPOT Gen 1-2-3 som InReach. SpotWallaConnect verkade inte drabbade. Bubbler hade jag ingen jag kunde följa.

Stornamn var färdiga tidigt idag. Förväntat toppnamn som checkar in 6 timmar före? Då är man säker på sin sak. Oklart om hen tagit allt som finns inom tiden.

Inget är klart förrän de räknats. Oklart om förarna får vara med vid scoring. På ett vanligt rally så sitter tävlanden och visar bilder på kamerans skärm för ledningen. Zoomar och panorerar. Förklarar och berättar. Oklart om hur det sker i morgon.

Imorgon kommer mycket besvikelse och ilska visa sig. En handfull förare kommer bli DNF efter missar dom gjort under rallyts första 36h. Jag är rädd att det kommer lägga en dimma över eventets upplösning. Jag tvivlar på att dessa förare kommer köra något mer rally. Tyvärr. I mina ögon skulle det kanske varit två klasser? En rookie-klass där missar bara gav minuspoäng utan möjlighet att vinna och en "jag har varit med förut"-klass där stora missar verkligen gav DNF. Jag tror tyvärr att det negativa kommer överrösta/färga det positiva imorgon.

Absolut! Absolut så ska man följa reglerna osv. Men då ska man antingen scoras, dvs genomgång, efter ben 1, eller så kör man 6 hela dagar. Nu kan någon gjort fel första kvällen, inte blivit rättad, utan strider på i 5 dagar till. Onödigt! Rally kostar!

Nåväl. Mina tankar. Någon annan som vill tycka till så gör det!


Annars så hörs vi imorgon!

God Natt RallySverige, var ni än är.

//Dg
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Tror det ligger mycket i det du skriver. Även om rallyt var utannonserat som det hårdaste långdistansrallyt någonsin i Europa - så är det många som inte vet vad ett långdistansrally innebär.
Hur sätta in det på en skala när man inte vet var den börjar och slutar?

Det många rookies haft svårt att famna - trots vikten av det manglats gång på gång på gång, är detta med att sköta sina vilopauser och -kvitton.
Samtidigt har många erfarna förare haft svårt att greppa hur svårt det är att få kvitton i bergen, och hur öde landsbygden är här och var här nere.

Något som jag tror kan mildra chocken lite är den långa tiden för umgänge och återhämtning här nere. Redan igår surrade det rejält med "hur har det gått för dig?" "vad tror du...?" "håller dina kvitton?" "jag har nog något tveksamt..."

Alltså ett fullt dygn av landningsbana innan resultaten blir officiella, och kanske 6 timmar i dag på förmiddagen innan deltagarna meddelas personligen om vilken poängsumma dom bedömts till. ...eller DNF.

Den kan mildra kraschen.

...för det är inte kul att köra 4 dagar och vara out. Jag vet.
Hur inte-kul är det då att köra fulla 6 dagar, tro sig vara finisher och bli DNF på ett lousy kvitto?

Regler är regler, och jag undrar om ett Alpenbutt parat med ett "Alpenlight" hade varit lösningen:
Skall kraven/konsekvensen för att dokumentera sin vila vara lägre för dem som troligen behöver sina pauser bäst...?

Svår nöt att knäcka...


John Young, och även vår amerikan på hyrcykel - båda med starter och målgång i 11-dagars Iron Butt Rally sade bägge, oberoende av varandra att ABR hade varit betydligt mycket mer krävande än IBR.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Under dagen kommer kanske små ledtrådar efter scoringen. Däremot så lär det dröja till sent ikväll innan ett officiellt resultat kommer.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Några fler ankomstbilder från igår:



Peter Ihlo från CH. Passagerare Connie dold bakom Funktionärs-Thomas.

Skador från detta rallyt?





Eller kanske förra?



...som var Iron Butt Rally i USA bara någon månad tidigare.
Att både hinna få hem hoj och utrustning, ladda om, starta och fullfölja AlpenButt med ett IBR i bagaget ör respekt.


Snygga Sharkfins att vila fötterna på.



 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Hannes Happ...



The Happy Tiroler - Krögare i bergen, checkar in



Carl startade och fullföljde på en R100 G/S 1991 som han ägt sedan den var ny.

 
Inväntar med spänning resultatet! Håller tummarna att di svenske håller ända in i kaklet! Hur det än går så är det en fantastisk prestation ni gjort!

Jörgen
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Det kan vara så att våra förare tar sig en liten eftermiddagslur före ceremonier och middag. 1630-17 så är risken stor att man tar sig en pilsner nere i lobbyn/baren.


Spekulationer baserat på tidigare rallyn...
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Hade vi haft någon överjävlig på FB så hade det ju varit snyggt att kunna lägga ut en livefeed av prisutdelningen. Till nästa rally kanske?