Alpen Butt Rally 2017 - Rapporter och kommentarer

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
23:10 kvar innan målgången imorgon. I morgon efter den tvingande vilan gäller det.

Orka hela vägen i mål. På tid. Fredag? Köer!!

Samla poäng hela vägen. Rallyn har förlorats med 250 poäng. Fråga mig vid tillfälle.

Ha koll på dokumentationen. Tappa aldrig poäng vid bordet för att DU slarvat. Offra hellre 1 minut per bonus och gör saker ordentligt. Alla kvitton redan numrerade och mätarställning skriven på. I vattentät ziploc.

Om våra piloter går i mål på tid så tror jag att vi har tre finishers varav två på minst topp fem!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Update 2020..

BB - Passerat Bern, närmar sig Luzern.

JOL - I Luzern.

CAW - Väster om Geneve. Caw kan vara den som har längst till målet imorgon. Men allt hänger på hur många bonusar han avser plocka.

Återkommer om/när det rasslar till!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Minst 20 förare samtidigt i Schweiz. Om det hade funnits ett IBA Schweiz så hade man varit mäkta stolta. Alltså 20 förare med SPOT/SWConnect/Bubbler/InReach osv
 

moose

Premier Member
Ja nu drar det ihop sig till en sista körning inför öppen ridå. Spänningen stiger här i soffhörnet samtidigt som regnet står som spön i backen o termometer nästan segat sig upp till 14+ grader. Är inte avundsjuk på de som genomlider hettan i södern. Läskande bilder ja det är det minsta man kan säga, inte är ja bitter för att sitta här hemma nä inte jag inte:cool:.
Kämpa på in i det sista.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Lever drömmen. I Alperna. Fast ett rum renoverat senast 70-talet för en tusing. Marknadsekonomi. Hitta ett annat du om du kan... :)


52347967631__94D3E30B-27D6-441A-8881-EA869F681B92.JPG
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
BB - Hotel - Restaurant Brünig Kulm. En 70-tals dröm som Ernst hade älskat.

JOL - Spoten stilla sen en timme. Äckligt likt ett Gasthaus om man kollar satellitbild. Hoppas han kommit ihåg om det skulle skickas SMS-bonus och tagit kvitton. Fokus nu.

CAW - Väster Bern i full fart. Får se hur länge han ska köra. Trodde Geneve. Ligger före plan!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Även en matbild har kommit:

IMG_5191.JPG

Pasta med potatiskuber, rostad lök, någon typ av sås och äppelmos...

Bra! Ät ordentligt. Imorgon blir det åka av. Full fart till målet! Maximera!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
JOL - Verkar framme för natten.

JOL1.jpeg

Det där med utsikt alltså.


Ett rally kostar en slant. Visst hade man kunnat köra en bit till och försökt hitta något billigare. Det kostar att rallya. Ett flerdagars ännu mer. Jag sparar hellre en vecka eller två extra där hemma än sparar medans jag kör. En tippning är att både BBs och JOLs rum kostar 100 CHF +/- 20%
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
CAW - Inte landat ännu. Däremot är han i närheten av en rastplats där hotell finns. Precis vid motorvägen. Får se var han landar.


20 timmar kvar....
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
John Young. Verkar göra ett jätterally. Solklar ledning efter ben 1 och kört massor med mil. Räcker det? Kommer han hålla 10% ledning mot tvåan som efter leg 1. Kommer hans Triumph hålla? Förra gången gav den upp någon dag innan mål. I Zürich just nu.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
CAW - Ingen vila här inte. Tankade och fortsatte. Full fart mot finisher hoppas jag innerligt!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
2 av 4 ungdomar är ute och slirar. Får sitta uppe en stund till och kolla vad dom har för sig!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
I och för sig hade jag inte gett dom någon "sista tid i säng". Men ändå. Tänka på oss äldre vore väl det minsta man kunde begära?
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Verkligen ÄLSKAR när SPOTarna inte uppdaterar när man väntar på att se ett stopp eller en förflyttning.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Fantastisk rapportering, DD! Det är som man vore med i rallyt själv. :rolleyes:

Är på hotellet, mycket slak och nedslagen. Beslutet att förklara mig själv DNF kom efter en serie dåliga beslut och missar.
Att så snabbt och tidigt hoppa av rallyt var bara ett av dessa dåliga beslut, visar det sig.
Jag har hämtat mig sedan igår, och har smugit över Italiens plattland idag, med start före 5 för att i största görliga mån komma undan hettan.
Fatta att det var 25 grader redan då vid 5 på morgonen, och tempen hoppade upp till 30 direCkt när solen gick upp vid 7.
35 grader vid 10 på förmiddagen, och sedan klättar det ytterligare.

Skoningslöst för någon som hellre kör i -25 än +25...

Reserapport följer när jag smält lite av allt detta, men det har varit fantastisk körning - i bergen. Köra Italienska betalvägar på plattlandet är däremot ytterst själsdödande.


Om di andre: Bertil tuffar på trots svårigheter ibland.
JOL har ingen respekt alls för de äldre och erfarna, utan plockar poäng som ur ett ymnighetshorn.
Jag smög mig på honom bakifrån i går förmiddags och försökte liva upp både honom och mig genom lite huligankörning bland tröga och saktfärdiga (sic!) italienska bilister.
Kul för ögonblicket, men inget som förmådde lyfta mig upp ur värmekoman.

Allt fokus hör nere verkar ligga på John Young och hans försök att 30- och 40.000-poängs bonusarna "Krig & fred" samt "Kyrkor"
Vackert så, och lyckas det är det fantastiskt. Men, jag tror att man missar BB som under radarn försöker landa aallllaa andra bonusar - kanske med undantag av bergbanetjosan där man behöver vara borta från hojen någon timme eller mer.
Massa poäng att hämta där också.

Intressant det här.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Rent generellt så tror jag att checka in tidigt 19-21 är bra. Kunna fixa middag på hotellet innan dom stänger. Upp tidigt. Som HH skriver ovan, slippa NÅGON grad eller två. Och kanske slippa en bilist eller två? Husvag? Husbil? Lastbil? Tidigt är bra!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Som Ni läser så verkar HH hålla med mig i att vi kommer ha två svenskar i topp 5!

Bra!

BBs "försiktiga" planerande är såklart en maskning. Såklart han går för seger. Han vore inte här om han skulle gå för en sistaplats. Aldrig.


Däremot håller jag en stor tumme för CAW. Att han håller och blir finisher. JOL tror jag är en joker och kan rita om kartan ordentligt. En 4e-plats efter ben 1. Vad kan det bli efter ben 2? Det är inte så att han legat på latsidan!

Spännande! Ni följer det här!